ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
شنبه 23 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : کارکردها > ثبت نام دوره های آموزشی موسسه  > معرفی کارگاه آموزشی روش تفکر شبکه ای

معرفی کارگاه آموزشی روش تفکر شبکه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث: « کارگاه آموزشی روش تفکر شبکه‌ای» (انتقال به بسته آموزشی صوتی‌تصویری)

مساله بحث: چگونه می‌توانیم قدم به قدم و روشمند (طبق قاعده منطقی) بیشترین کشف از ابعاد،‌ زوایا، لایه‌ها و سطوح موضوعات داشته باشیم؟ چگونه تفکری، بیشترین کارآمدی و بیشترین نفوذ را ایجاد می‌‌کند؟ چگونه می‌توان برای کشف حقیقت و تولید علم ، تفکرِ قدم به قدم انجام داد به طوری که منجر به اثر عملی برای ارتقاء زندگی شود؟


این کارگاه براساس کتاب «راهنمای تحقیق» با اقتباس از نگرش اسلام برگزار می‌‌گردد.

(انتقال به معرفی کتاب و سفارش کتاب)

پیش‌فرض‌ها:

1. تفکر = استفاده از فرآیندهای ذهنیِ «مقایسه ، تجزیه ، ترکیب ، انتزاع» برای کشف اجزاء، روابط و آثار موضوعات، به هدف پاسخگویی به چیستی یا چرایی یا چگونگی موضوعات. اصلی‌ترین عملیات در تفکر،‌کشف رابطه‌هاست. 

2. شبکه = مجموعه اجزاء بهم پیوسته که به‌طور مستمر در حال تبادل اثر با یکدیگر هستند. 

3. شبکه هستی = نقشه عالم وجود به‌صورت نقاط و روابط بهم‌پیوسته که جایگاه هر موجودی در آن مشخص شده است.

4. تحقیق = مراحل و ضوابط لازم برای کشف صحیح و تحلیل موجّه اطلاعات به هدف حل یک مساله؛ «تحقیق»، تولید اطلاعات است و نه جمع‌آوری اطلاعات تولیدشده قبلی. (انتقال به بحث تفصیلی در مورد روش تحقیق شبکه‌ای)

فرضیه بحث:

1.  تفکر شبکه‌ای = تلاش معرفتی برای کشف روابط میان اجزاء و عناصر احتمالا مرتبط با موضوع و مساله، در کل شبکه هستی. 

2. تفکر شبکه‌ای با موارد زیر ارتباط تنگاتنگ دارد: (تمام موارد زیر کلیک می‌شوند) 

 تبیین بحث:

از آنجایی که هستی، شبکه‌ای است (یعنی تمام اجزاء و عناصر در هستی، بر یکدیگر اثر می‌گذارند و اثر می‌پذیرند و هر موقعیت و حرکتی در هستی، برآیند نیروهای اثرگذار و اثرپذیر است)، برای فهم هستی و فهم تغییر و تحولات و برنامه و قاعده و قانون‌های هستی،‌ و فهمِ چگونگی ایجاد تغییر در پدیده‌ها برای فعال کردن آثار آنها و رفع نیازها، باید سطح فهم و ادراک را از سطح فهم اولیه به سطح فهم خلاق ارتقاء داد و تعمیق بخشید. تلاش ذهن برای تجمیع سطوح فهم، از فهم کاربردی تا فهم خلاق، «تفکر شبکه‌ای» است.

اصول و محورهای اصلی کارگاه:

1. خلاقیت و نوآوری = توانایی کشف اجزاء و روابط پنهان از دید عمومی در باره یک موضوع و پدیده و بازسازی آن، براساس یافته‌های جدید؛ و به تعبیر دیگر، خلاقیت = تلاش معرفتی برای کشف اجزاء و روابط نهفته در شبکه هستی (انتقال به بحث تفصیلی در مورد خلاقیت)

2. تحقیق تفکرساز و خلاق = ایجاد فرآیند ارتقاء سطح فهم و ادراک به سطح «فهم خلاق» (انتقال به بحث تفصیلی سطوح فهم و ادراک)

4. مهارت = توانایی استفاده از اطلاعات، برای انجام صحیح، مستقل  و مکرر یک کار (انتقال به بحث تفصیلی در مورد مهارت‌محوری)

5. آموزش تحقیق‌محور و مهارت‌افزا = فرآیند هدايت فراگير به‌‌سوي تشخيص مساله و فعال‌سازي تفکر او براي حل‌مساله، و اقدام عملی توسط فراگیر برای حل مساله در كلاس (شبیه‌سازی عملی فرآیند تولید علم و کاربرد علم)

برنامه تفصیلی کارگاه

عنوان كارگاه: كارگاه آموزشي روش تفکر شبکه‌ای

موضوع كارگاه: آموزش شيوه تفکر خلاق و مولّد علم

هدف از كارگاه: ايجاد زمينه مهارتي برای انجام تحقیق‌های اثربخش (اثربخشي براي حل‌مساله در زندگي)

استراتژي كارگاه: فعال‌سازی شرکت‌کنندگان در کارگاه برای تولید محتوا

شيوه اجرايي:

  1. دريافت برگه سوال
  2. تفكر فردي براي ارائه پاسخ به سوال
  3. بحث و گفتگوي گروهي و دست‌يابي به يك توافق گروهي
  4. مطالعه تطبیقی
  5. ارزيابي و نتيجه‌گيري
  6. تدوین و بسته بندی نتایج

برنامه عملياتي كارگاه:  سه روز، هر روز 3 جلسه دو ساعته (جمعا 18 ساعت = یک واحد آموزشی)

انتظارات ازکارگاه: اميد است پس ازاين كارگاه، شركت‌كنندگان محترم:

  • بتوانند برای آسیب مرکزی موجود در فضای تفکر و تولید علم و نظریه‌پردازی، راهبرد اصلاحی بدهند.
  • راهبرد فوق را به‌صورت قدم‌به‌قدم عملیاتی کنند.
  • تمایل به تغییر یا ارتقاء مستمر تحقیق خود به تحصيل خلاق و کاربردی پیدا کنند.
  • زمینه‌های مهارتيِ لازم برای تغییر فوق را كسب نمایند.

نكته: جلسات دقيقاً راس ساعات اعلام شده شروع و خاتمه مي‌يابد. (بدون حتي يك دقيقه تاخير) انشاءالله.

برنامه تفصیلی محتوای کارگاه:

روز

جلسه

موضوع جلسه

سوال اصلي

جهتگيري اصلي

روز اول

جلسه اول و دوم و سوم

نگرش‌سازي / بررسي وضعيت موجود/ آسيب‌شناسي

بررسي هويت تفکر

(انتقال از نگرش موجود به نگرش مطلوب) 

 

 

مگر تفکرهاچه اشكالي دارد كه به دنبال بهينه‌سازي هستيم؟

آسيب‌شناسي تفکر

در حوزه و معارف دين چه انتظاري از ما مي‎رود؟

يعني چه چيزهايي را بايد بتوانيم در عمل استفاده  كنيم؟

چه قابليت‎هايي بايد داشته  باشيم؟

تغيير نگرش نسبت به تفکر و تحقیق از فردي كه مخزني از اطلاعات است و به امور مفهومی می‌پردازد، به يك اسلام‌شناس و مشاور زندگي كه با علمِ خود حل‌مساله مي‌كند.

نگرش‌سازي / حركت به‌سمت وضعيت مطلوب/ شناخت نقطه مركزي در تغيير:

بررسي هويت فهم و تفکر و دستيابي به شاخص تعمیق فهم

1. چرا خروجي سيستم اين چنين نيست؟

2. تمام تلاش براي اين است كه انسان حقیقت را با تمام ابعادش کشف کند، چگونه می‌توان به عمق حقایق نفوذ کرد

استفاده از علم در عمل، علم براي زندگي دست‌يابي به تعريف مطلوب تحقیق و متغير اصلي آن كه شناسایی ابعاد و لایه‌های حقیقت است.

روز دوم

جلسه چهارم و  پنجم

راهبردسازي/ حركت به‌سمت وضعيت مطلوب/ بستر حركت

طراحي اوليه روش تفکر و دستيابي به الگوريتم كلي تفکر

چگونه اين قابليت‎ها را در خودمان ايجاد كنيم؟

در حال حاضر براي تفکر منجر به تحقیق چه مراحلي را انجام مي‎دهيم؟ (پيش نياز براي فعاليت بعد)

به‌طور كلي تفکر بايد چه مراحل حداقلي را طي كند؟


(بررسي قسمت «با.......» در فرمول تغيير)

آشنايي اوليه با شيوه تفکر فعال و اثربخش دست‎يابي به الگوريتم كلي تفکر کاربردی

 

جلسه ششم

بررسي الگوريتم‎هاي مختلف تفکر

(بررسي تطبيقي روش‎هاي تفکر)

شيوه‌هاي مختلف تفکر كدامند و چه تفاوت‌هايي با هم دارند؟

دست‎يابي به الگوريتم‌هاي متفاوت در تفکر

روز سوم

جلسه هفتم

راهبردسازي/ حركت به‌سمت وضعيت مطلوب/ مسير اصلي

توليد الگوريتم روش تفکر اثربخش براساس آموزه‌هاي دين

ايجاد تغيير از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب با چه ابزاري؟

شيوه تفکر خلاق و فعال چيست؟

الگوريتم اجرايي تفکراثربخش را طراحي كنيد.


دست‌يابي به روش كارگاهي (مراحل اجرا)




روش ارزيابي نهايي کارگاه: به‌صورت ارزيابي پوشه‌اي انجام خواهد شد يعني كليه فعاليت‌هاي فراگيران در كلاس و خارج از كلاس و سوالات ارزيابي نهايي امتياز خاص دارند و در نهايت معدل‌گيري مي‌شود:

1-   فعاليت كلاسي 100 امتياز (متشكل از: حضور سر دقيقه،تمركز در تفكر فردي، مشاركت در مباحثه و گفتگوي گروهي، ثبت و تدوين اطلاعاتكارگاه، مشاركت در جمع‌بندي و ارائه نظر گروهي – پنج روز، هر روز سه جلسه، هر جلسه 5 امتياز + 10امتياز براي بسته‌بندي اطلاعات كارگاه در روز پنجم)

2-    مقالات 100 امتياز (پنج مقاله، هر مقاله 20 امتياز)

3-    ارزيابي نهايي حاوي سه سوال، هر سوال 100 امتياز(مقاله، طرح درس، گزارش كارگاه)

 

سوالات ارزیابی نهایی

کارگاه روش تفکر خلاق و اثربخش

1.   شما را به عنوان طلبه‌اي موفقي معرفي مي‌كنند كه تفکر خلاق و کاربردی داريد يعني فعال‌سازي ذهن با طرح سوالات كاربردي، حركت به‌سمت حل مساله و توليدفكر، ايجاد زمينة بررسي تطبيقي، فعاليت لازم براي تثبيت و تكميل يادگيري را، به دقت و آگاهانه انجام مي‌دهيد؛ یک خبرنگار علمی فرهنگی، علاقمند به گفتگو با شما  مي‌شود و به ملاقات شما مي‌آيد. هنگام ورودِ او شما مشغول آماده‌سازیِ طرح تحقیق خود هستيد؛او تقاضا مي‌كند:

a.      مشکل و آسیب مرکزی در فضای تفکر و خلاقیت را توصیف کنید؛

b.      راهبرد اصلاح وضعیت را ارائه دهید؛

c.      راهکار عملی برای تحقق راهبرد فوق را مرحله‌به‌مرحله بیان کنید؛

چه توضيحاتي به او خواهيد داد؟ مشروح آنها را براي چاپ در نشريه "حوزه و پژوهش" و نشريه "تکنولوژی آموزشی" بنويسيد. 

2.      يك نمونه از عملیات قدم‌به‌قدم تفکر خلاق خود را ضميمه كنيد.  

3.   گزارشي توصیفی از محتوا و شیوه‌ای که در این کارگاه دیده‌اید بنويسيد به‌طوری که اگر یک طلبه بخواهد شیوة تفکر خود را تغییر دهد بتواندفرمول تغییر را از گزارش شما به‌دست بیاورد. 

توضيح: هر يك از 3سوال فوق + مجموعه فعاليت‌هاي كلاسي + مقالات شما، 100 امتياز دارد كه در نهايت معدل‌گيري خواهد شد و حد نصاب دريافت گواهينامه كارگاه "روش تحقیق اثربخش"، 80 از100 مي‌باشد لذا اميد است بزرگواران در ساختار و محتواي مواد امتحاني دقت لازم را مبذول دارند.

دو هفته پس از اتمام کارگاه فرصت دارید پاسخ‌ها به فرد معرفی شده از طرف معاونت آموزش تحویل داده شود.

امکان بررسی پاسخ‌هایی که تاریخ ارسال آنها بعد از زمان فوق باشد نخواهد بود. 

امید است همیشه به ‌لطف الهی در عافیت ظاهر و باطن مستدام باشید.

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

نمونه فضای کارگاه:



توضیحات تفصیلی در مورد روش تفکر شبکه‌ای +  قرارداد کارگاه + پرسشنامه ورودی کارگاه

ثبت نام

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir