ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
چهارشنبه 20 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : کارکردها > ثبت نام دوره های آموزشی موسسه  > کارگاه های آموزشی ضیافت اندیشه

معرفی دوره های آموزشی ضیافت اندیشه ویژه اعضاء هیئت علمی

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع : « طرح ضیافت اندیشه اساتید اعضاء هیئت علمی » 

طرح «ضیافت اندیشه» در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر الزامی بودن احراز امتیاز فرهنگی، برای ارتقاء اعضاء هیئت علمی، شکل گرفته است. پنج سرفصل برای این دوره‌های 1 واحدی تعریف شده است (هشت جلسه یک‌ونیم‌ساعته): 

  1. اصول تعلیم و تربیت اسلامی 
  2.  معرفت‌شناسی (دریافت فایل شناسنامه کارگاه)
  3. اخلاق حرفه‌ای 
  4. تاریخ و تمدن اسلامی 
  5. نظام سیاسی اسلام

موسسه مطالعات راهبردی، این دوره‌های آموزشی را به‌صورت کارگاهی برگزار می‌کند

(کارگاه علمی = فعال‌سازی شرکت‌کنندگان برای تفکر و تولید پاسخ به مسائلی که متناسب با موضوع کارگاه و مرتبط با صحنه زندگی افراد، مطرح می‌شود.) 

نمونه مشخصات کارگاه

عنوان کارگاه: معرفت‌شناسی وفلسفه علم (با رویکرد علم دینی)

مخاطبین: اساتید و اعضاء هیئت علمی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی 

موضوع كارگاه: چگونه باورهای موجّه داشته باشیم؟

هدف از كارگاه: چگونه از گزاره‌های دین برای تولید علم استفاده کنیم؟

 استراتژي كارگاه: فعال‌سازی شرکت‌کنندگان در کارگاه برای تولید محتوا

شيوه اجرايي:

  1. دريافت برگه سوال
  2. تفكر فردي براي ارائه پاسخ به سوال
  3. بحث و گفتگوي گروهي و دست‌يابي به يك توافق گروهي
  4. ارزيابي و نتيجه‌گيري

زمان كارگاه: هشت جلسه 

جدول محتوایی کارگاه معرفت‌شناسی:

محورها

مساله مورد بحث

1

چرا «معرفت‌شناسی و فلسفه علم»؟ چه ارتباطی با زندگی ما و ارتقاء کیفیت آن دارد؟

زاویه دید و افق دید چه تاثیری در زندگی ما دارند؟

2

آیا آگاهی‌ها ما واقعا آگاهی هستند؟

ملاک تشخیص آگاهی از توهّم چیست؟

3

چگونه افق‌دید خود را گسترش دهیم؟

4

آیا دارای آگاهی‌های پراکنده هستیم یا براساس یک دستگاه منطقی روشمند منسجم از آگاهی، زندگی می‌کنیم؟

یک سیستم فکری منسجم چگونه بوجود می‌آید؟

5

آیا ادیان می‌توانند منبع علوم و دستگاه‌های علمی باشند یا اینکه حداکثر، منبع ارزش‌ها هستند؟

آیا تئوری‌های «علم دینی» امکان‌پذیرند؟

6

ایجاد تجربة تولید دو نمونه «سیستم دینی» و ارزیابی آنها


جدول محتوایی کارگاه اخلاق حرفه‌ای:

محورها

مساله مورد بحث

1

تولید نقشه کارگاه توسط شرکت‌کنندگان

ارزیابی وضعیت موجود + توصیف اولیه از وضعیت مطلوب + کشف راهبرد حرکت از وضعیت موجود به مطلوب

هویت اخلاق حرفه‌ای و تفاوت آن با قوانین کاری

2

ساختار یک سیستم اخلاقی + هویت کُدهای اخلاقی + شاخص‌های انسان سالم

3

سیستم تصمیم‌گیری و انتخاب + معادلات تصمیم + نظام محاسبات نفع و ضرر + نظام زیبایی‌شناسی

4

نقشه راهبردی زندگی + محورهای ارتباطی + استاندارد اخلاق در هر محور

5

هویت پروتکل‌های اخلاقی + مطالعه تطبیقی میان برخی پروتکل‌های اخلاق حرفه‌ای

6

تدوین پروتکل اخلاق پزشکی

جدول محتوایی کارگاه اصول تعلیم و تربیت:

ردیف

موضوع و محور بحث

مساله

1

انگیزه‌سازی نسبت به مباحث تربیتی + تعیین اهداف با اولویت‌بندی

چقدر سالم هستید؟

استاندارد یک انسان سالم چیست؟

بهداشت روانی چیست؟

چه تصوری از رشد دارید؟

2

آسیب‌شناسی تربیتی و تعیین اولویت

چه مشکلاتی در بهداشت روانی فردی دارید؟

چه مشکلاتی در بهداشت روانی خانوادگی؟

دانشجویان شما چه مشکلاتی دارند؟ با ذکر اولویت

در محیط کار؟

جامعه چه مشکلاتی دارد؟

جدول تطبیقی با دیگر آسیب‌شناسان

3

تعیین راهبرد تربیتی برای حل آسیب‌ها

شیوه تربیتی چیست؟ + فرمول تغییر

چه شیوه‌ای دارید؟

جدول تطبیقی راهبردها برای قضاوت

4

نقطه شروع در حرکت

مرکز ثقل حرکت

مراحل حرکت

از چه مولفه‌ای شروع می‌کنید؟

تاکید شما بر چه مولفه‌ای است؟

چه مراحلی را پیشنهاد می‌کنید؟

5

ابزارهای لازم برای ایجاد تغییر

از کدامیک از عناصر و مولفه‌های نه‌گانه فرهنگ‌سازی استفاده می‌کنید و با چه مصداقی؟

6

برنامه‌ریزی راهبردی برای آینده

آینده را چگونه طی می‌کنید تا به بحران‌ها مبتلا نشوید و حرکت بهینه داشته باشید؟

چه راهبرد تربیتی برای دانشجویان خود دارید؟ (پروتکل تربیتی)

سفارش کارگاه 

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir