ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
شنبه 23 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : کارکردها > ثبت نام دوره های آموزشی موسسه  > معرفی دوره آموزشی تربیت محقق طراحی سیستم های دینی

معرفی دوره تربیت محقق طراحی سیستم های دینی

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: معرفی « دوره تربیت محقق طراح سیستم‌های دینی» (دریافت فایل)

(برنامه محتوایی و اجرایی دوره آموزشی تربیت محقق علوم و معارف اسلام بارویکرد طراحی مدل‌های دینی)

هدف دوره:                            

نیروسازی جهت تولید علم دینی با رویکرد طراحی مدل‌های لازم برای شکل‌گیری تمدن الهی (استخراج ساختارها و فرآیندهای لازم برای سیستم‌های تمدنی از منابع معتبر دین)

باورهای بنیادین طرح:

• گزاره‌هاي دين، ظرفيت استراتژي‌سازي دارند. (انتقال به بحث تفصیلی)

• براساس خصلت راهبرديِ اين گزاره‌ها مي‌توان مدل‌سازي كرد.

• اين مدل‌ها به زبان تصميم‌سازي و برنامه‌ريزي ارائه مي‌شوند.

• اين مدل‌سازي براساس شيوة استنباط و اجتهاد روشمند و موجّه انجام مي‌پذيرد.

• اين مدل‌ها در رقابت و بررسي‌هاي تطبيقي با مدل‌هاي بشري، كارآمدي خود را نشان مي‌دهند.

• عقلانيت موجود در اين مدل‌ها، براساس تجربيات بشري قابل توصيف است.

• اسلام براي پیشرفت و توسعه، مدل دارد و در محورهاي مختلف توسعه،‌ استراتژي ارائه كرده است.

• برای دست‌یابی به شاخص‌های یک موضوع براساس نگرش اسلام، نیاز به عملیات «مدل‌سازی از موضوع»داریم.

• تعریف دقیق فرآیندها، حلقه مفقوده در برنامه‌سازی هستند.

راهبرد آموزشی حاكم بر دوره:

آموزش کارگاهی (مهارت محور و فعال‌ساز لايه «فهم كاربردي» و کشف ظرفیت معنایی در مقیاس کلان در رابطه باگزاره‌هاي دين) انتقال به بحث تفصیلی از مدل آموزش

چهارچوب طرح:

15 نفر ازطلابی که مقطع سطح حوزه را تمام کرده و حداقل یک‌سال درس خارج رفته‌اند، پس از مصاحبه واحراز توانایی‌های لازم برای تلاش در جهت استنباط و مدل‌سازی، به‌مدت دو سال، روزانه هشت ساعت را متعهد می‌گردند که پنج‌ ساعت صبح هر روز به تفکر، مطالعه و تحقیق در مورد مساله تعیین شده توسط مدرس مربوطه بپردازند و سه ساعت بعدازظهر در کارگاه شرکت کنند و نتایج تحقیق خود را به بحث و تحلیل بگذارند وپس از نقدوبررسی، مقاله‌ای در مورد مساله مورد بحث ارائه کنند. و مجموعه مقالات درهر قسمت دارای نظم منطقی باشد به‌طوری که با کنار هم گذاشتن آنها، شاخه مورد نظراز یک علم حاصل شود.

محتوای آموزشی:

مرحله

محورهاي كلان آموزشي

اهداف

1

كارگاه روش تحقيق و تفكر خلاق

دست‌يابي به مهارت نگرش شبكه‌اي، شناخت سطوح فهم و ادراك و ايجاد مهارت تعميق فهم و كشف روابط ميان مفاهيم و متغيرها، الگوريتم‌سازي، ايجاد مهارت دست‌يابي به اطلاعات و مديريت اطلاعات، ايجاد مهارت فرضيه‌سازي، ايجاد مهارت مدل‌سازي اوليه، الگوريتم خلاقيت و حل‌مساله

2

كارگاه منطق كاربردي، معرفت‌شناسي، فلسفة تحليلي، زبان‌شناسي، مباحث الفاظ علم اصول، مباني تفسير متن

دست‌يابي به مهارت تحليل گزاره‌ها و تشخيص مغالطات و ارائه تعريف و استدلال، دست‌يابي به مهارت استنباط الگوريتمي و روشمند از گزاره‌ها و اثبات آن، مهارت گسترده‌سازي مفاهيم و نفوذ به لايه‌هاي دروني متن.

3

كارگاه دين‌شناسي، معرفت‌ديني، كلام جديد

دست‌يابي به هويّت دين، اهداف دين، قلمرو دين،‌ ذاتي و عرضي دين، سطوح و لايه‌هاي دين، زبان دين، فهم دين، نگرش دين، قانون دين، فرهنگ دين

4

كارگاه فلسفه‌هاي‌مضاف و مباني علوم انساني

دست‌يابي به مهارت تحليل براساس معادلاتِ فلسفه دين، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، فلسفه سياست، فلسفه فقه، فلسفه اصول، فلسفه تفسير، فلسفة منطق، فلسفه علم، فلسفه اقتصاد، فلسفه تاريخ، فلسفه جامعه‌شناسي، فلسفه هنر، فلسفه ادبيات، فلسفه مديريت و سازمانس

دست‌يابي به تفاوت اثر و كاربرد نظرياتِ روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، اقتصاد، تاريخ،‌ سياست، حقوق، مديريت

5

كارگاه سيستم‌شناسي، طراحي سيستم، مدل‌سازي

دست‌يابي به مهارت پايه در مدل‌سازي و طراحي سيستم در موضوعات مختلف و ايجاد مهارت تبديل گزاره‌هاي روزمره به زبان سيستم‌ها

6

كارگاه برنامه‌ريزي، طراحي استراتژي‌ها

دست‌يابي به ايجاد مهارت پايه در برنامه‌ريزي و تدوين استراتژي و نقد برنامه‌ها و استراتژي‌ها و ايجاد مهارت تبديل گزاره‌هاي روزمره به زبان برنامه و استراتژي

7

كارگاه موضوع‌شناسي فقهي، فرهنگ و تمدن، توسعه

دست‌يابي به مهارت تشخيص سيستم‌هاي به‌كار رفته در فقه، ايجاد مهارت تبديل گزاره‌هاي فقهي به زبان سيستم و برنامه

8

كارگاه مهارت ترجمه بلاغي

دست‌يابي به مهارت ارائه گزاره‌هاي ديني به‌گونة ملموس و كاربردي براي مخاطب، طبق قواعد علم بلاغت

9

كارگاه تكنولوژي آموزشي

دست‌يابي به مهارت استفاده از ابزارهاي آموزشي، مهارت توليد اسلايدهاي آموزشي كامپيوتري، مهارت فيش‌نويسي و مقاله‌نويسي كامپيوتري،‌ مهارت توليد بانك اطلاعات، مهارت استفاده از نرم‌افزارهاي كاربردي در موضوعات مختلف، مهارت دست‌يابي به اطلاعات اثربخش از اينترنت، مهارت دست‌يابي به اطمينان از احاطه بر كليه اطلاعات قابل دسترس و مرتبط با بحث

 

 

 

 تقسیم واحدهای درسی:

دو ماه، كارگاه روش تحقيق و تفكر خلاق = 8 واحد

سه ماه،كارگاه منطق كاربردي، فلسفه تحليلي، زبان‌شناسي، مباحث الفاظ اصول، مباني تفسيرمتن با تفكيك زير:

سه واحد فلسفه تحليلي

دو واحد زبان‌شناسي

چهار واحد مباني تفسير متن

سه واحد بازخواني مباحث الفاظ

دو واحد معرفت‌شناسي      

يك ماه،كارگاه دين‌شناسي

چهارماه، كارگاه فلسفه‌هاي مضاف و كارگاه مباني علوم انساني با تفكيك زير:

دو واحد مباني روان‌شناسي و انسان‌شناسي

دو واحد مباني مديريت و فلسفه برنامه‌ريزي و سازمان

دو واحد مباني اقتصاد و فلسفة اقتصاد

دو واحد مباني جامعه‌شناسي و فلسفه اجتماع

دو واحد مباني حقوق و فلسفه حقوق

دو واحد مباني سياست و فلسفه سياست

دو واحد مباني تاريخ و تمدن

دو واحد مباني فرهنگ و اخلاق و فلسفه اخلاق 

يك ماه،كارگاه طراحي سيستم و استراتژي با تفكيك زير:

چهار واحد سيستم‌شناسي و طراحي اوليه يك سيستم

چهار واحد برنامه‌ريزي استراتژيك 

دو ماه،كارگاه موضوع‌شناسي فقهي، فرهنگ، تمدن و توسعه به تفكيك زير:

دو واحد فرهنگ و مهندسی فرهنگی

دو واحد مدل‌هاي توسعه

چهار واحد موضوع‌شناسي فقهي

يك ماه،كارگاه مهارت ترجمه بلاغي عربي و ترجمه اصطلاحات انگليسي

دو واحد مهارت ترجمه بلاغي 

يك ماه،كارگاه تكنولوژي آموزشي با تفکیک زیر:

يك واحد، توليد اسلايد

يك واحد،‌ توليد بانك اطلاعات و طبقه‌بندي اطلاعات

يك واحد، جستجوي كارآمد

يك واحد، نرم‌افزارهاي علوم اسلامي

پنج ماه،پايان‌نامه = طراحي يك سيستم براساس آموزه‌هاي اسلام

 (جمعاًبيست ماه كه با احتساب دو ماه تعطيلي در سال، طول دوره دو سال خواهد شد.)

جدول واحدهاي آموزشي

عنوان درس

تعداد واحدها

1.       كارگاه روش تحقيق 

8

2.       منطق كاربردي

4

3.       معرفت‌شناسي

2

4.       فلسفه تحليلي

3

5.       زبان‌شناسي

2

6.       روش‌هاي تفسير متن

4

7.       بازخواني كاربردي مباحث الفاظ علم اصول فقه

4

8.       دين‌شناسي

8

9.       روان‌شناسي و انسان‌شناسي

2

10.    مديريت و فلسفه برنامه‌ريزي و سازمان

2

11.    اقتصاد و فلسفة اقتصاد

2

12.    حقوق و فلسفه حقوق

2

13.    سياست و فلسفه سياست

2

14.    تاريخ و تمدن

2

15.    مباني فرهنگ و اخلاق و فلسفه اخلاق

2

16.    سيستم‌شناسي و طراحي اوليه يك سيستم

2

17.    برنامه‌ريزي استراتژيك

4

18.    فرهنگ و مهندسي فرهنگي

2

19.    مدل‌هاي توسعه

4

20.    موضوع‌شناسي فقهي

4

21.    مهارت ترجمه بلاغي

2

22.    توليد اسلايد

1

23.    توليد بانك اطلاعات و طبقه‌بندي اطلاعات

1

24.    جستجوي كارآمد

1

25.    نرم‌افزارهاي علوم اسلامي

1

26.    روش تدريس

2

27.    پايان‌نامه

20

جمع

92

 برشی دیگر از محتوای برنامه آموزشی دوره:

مرحله

موضوع

محتوا

تکمله‌ها

فعالیت‌های موازی

هدف و محصول

1.        

تولید نقشه مسائل

فلسفه‌های مضاف بمعنی کلی

فلسفه علم بمعنی کلی

فلسفة هر یک از علوم (فلسفه حقوق، سیاست،....)

مدل طبقه‌بندی علوم

 

ملاک تمایز علوم

هر علمی پاسخگوی چه سوالی است؟

مدل‌های مدیریت دانش

کارگاه روش تحقیق، روش تفکر، منطق کاربردی، قواعد نظریه‌پردازی، خلاقیت، آينده‌پژوهی

کارگاه سیستم‌شناسی

کارگاه استراتژی‌سازی

کارگاه برنامه‌ریزی میان‌رشته‌ای

کارگاه روش تدریس

کارگاه روش تحصیل

کارگاه روش مشاوره

حداکثرسازی تسلط بر روش‌ها

تولید نقشه موضوعات و مسائل

آماده‌سازی جدول‌های تطبیقی برای پُر شدن از پاسخ‌ها

تولید فهرست رساله‌ عملیه سیستمی و موضوع‌شناسانه

تولید فهرست سیستم‌هایی که باید طراحی شوند و مسائل هر سیستم

2.        

دین‌شناسی

فلسفه دین

مطالعات تطبیقی ادیان

 

 

ادامه کارگاه‌های روشی و مساله‌شناسی

تولید کتاب دین‌شناسی حوزه

 

3.        

فهم دین

ضوابط فهم دین

منطق فهم دین

بحث اجتهاد و تقلید اصول

بحث دلالت و ظهورات اصول

ضوابط تفسیر

ضوابط فقه الحدیث

 

ادامه کارگاه‌های روشی و مساله‌شناسی

و دین‌شناسی

تولید منطق فهم دین

تولید درس‌نامه علم اصول کاربردی، سیستمی و موضوع‌شناسانه

4.        

سیستم بهداشتی اسلام

استخراج احکام کتاب الطهاره با دید سیستمی

سیستم‌های بهداشتی و مسائل آن

 

رساله بهداشت در اسلام

معیارسنجش و ارزیابی در پایان دوره:

طراحی یک سیستم از سیستم‌های زندگی براساس نگرش اسلام با رویکرد تطبیقی و توانایی اثبات برتری فرآیندی سیستم اسلام در برابر متخصصین سیستم مربوطه.

فهرست کارگاه‌های جانبی دوره تربیت محقق طراحی سیستم‌های دینی

فهرست برخی اساتید یا مدیران اجرایی درگیر با مشکلات و مسائل که در طول دوره، برای یک سمینار دعوت می‌شوند: (پس از آماده شدن کار محققین در موضوع تعیین شده)

آیت الله عابدی شاهرودی , فقه تمدنی و الگوریتم اجتهاد

آیت‌الله سیدمحمودشاهرودی , فقه النظام

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم , اقتصاد اسلامی

آیت‌الله آملی لاریجانی, فقه النظام و الگوریتم اجتهاد

دکتر داوودی , اقتصاد و توسعه

حجت‌الاسلام میرباقری, فقه تمدنی

دکتر واعظ‌زاده , الگوی اسلامی پیشرفت

دکتر رفیع‌پور , جامعه‌شناسی اسلامی

حجت‌الاسلام دکتررهدار , نظام موضوعات و مسائل

آقای رحیم‌پور , نظام موضوعات و مسائل

آیت الله هادوی , سیستم‌سازی دینی

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر, موضوعات و مسائل حج

آیت‌الله بوشهری , نظام موضوعات و مسائل

آیت‌الله محسن اراکی, فقه تمدنی

آیت‌الله اعرافی , فقه تربیتی و بین الملل

آقای سیدعباس صالحی, نظام موضوعات و مسائل

حجت‌الاسلام دکترآذربایجانی , شاخص‌سازی اسلامی

حجت‌الاسلام دکترصادقی , علم دینی و نظام مسائل

حجت‌الاسلام موسویان, پول و بانک

حجت‌الاسلام دکترلکزایی , نظام سیاسی اسلام

آقای عبودیت , روش اثبات با اصل موضوعی

دکتر جواد لاریجانی, سیستم سازی تمدنی 

ردیف

موضوع

مدرس پیشنهادی

1

معرفت‌شناسی

حجت‌الاسلام حسین‌زاده

حجت‌الاسلام دکتر فعالی

2

زبان‌شناسی و رابطه آن با اصول‌فقه

حجت‌الاسلام دکتر قائمی‌نیا

دکتر مروارید (پژوهشگاه علوم بنیادین)

دکتر حسنی و علیپور (پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی)

3

حدیث شناسی (رجال و درایه)

آقای حسینی

آقای مسعودی قم

حجت‌الاسلام ربانی مشهد

4

فلسفه تحلیلی

تحلیل‌های منطقی و منطق جدید

حجت‌الاسلام سیدعلی طالقانی یا دکتر لگن‌هاوزن

دکتر نبوی

5

فرهنگ، تمدن و توسعه

حجت‌الاسلام دکتر اورعی

حجت‌الاسلام دکتر خلیلیان

حجت‌الاسلام دکتر الویری

6

فلسفه دین، معرفت دینی

حجت‌الاسلام رشاد یا حجت‌الاسلام دکتر ساجدی

7

فلسفه‌های مضاف

حجت‌الاسلام دکتر خسروپناه

8

مبانی علوم انسانی

حجت‌الاسلام دکتر پارسانیا

9

طراحی سیستم و مدل‌سازی

دکتر علی رضائیان یا دکتر ابوالفضل صادقپور

حجت‌الاسلام کشمیری (شبکه‌های عصبی)

10

برنامه‌ریزی و مدیریت

برنامه‌ریزی استراتژیک

حجت‌الاسلام دکتر صمصام‌الدین قوامی

دکتر شمس‌السادات زاهدی

11

فقه تمدنی و موضوع‌شناسی فقهی

فقه النظام

روش‌شناسی فقهاء و فلسفه فقه

حجت‌الاسلام دکتر مبلغی

حجت‌الاسلام سیدمنذر حکیم

حجت‌الاسلام سعید ضیایی‌فر یا حجت‌الاسلام رضا اسلامی

12

مبانی تفسیر متن

هرمنوتیک

حجت‌الاسلام دکتر رضایی اصفهانی

حجت‌الاسلام دکتر بهجت‌پور

حجت‌الاسلام دکتر واعظی

13

علم دینی و علوم اجتماعی دینی

حجت‌الاسلام حسین بستان

حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی

14

فلسفه اخلاق

اخلاق حرفه‌ای

حجت‌الاسلام دکتر مجتبی مصباح

دکتر قراملکی

15

فلسفه حقوق و فلسفه سیاست

حجت‌الاسلام کعبی

دکتر حکمت‌نیا

16

فلسفه اقتصاد

سیستم اقتصادی اسلام

حجت‌الاسلام دکتر جابری

حجت‌الاسلام دکتر میرمعزی

17

فن ترجمه بلاغی

دکتر عباس‌زاده

18

مهارت‌های جستجو + قابلیت‌های نرم‌افزارهای نور

از شرکت نور

19

روش تحقیق‌های کاربردی

دکتر پاکتچی (دانشگاه امام صادق علیه‌السلام)

دکتر شعبانی (دانشگاه فردوسی)

دکتر قراملکی

20

الگوریتم اجتهاد

حجت‌الاسلام درایتی

21

موضوع‌شناسی سیستم‌های بهداشت و درمان

دکتر فتاحی یا دکتر قاضی‌زاده

22

موضوع‌شناسی پروژه‌های تحقیقاتی مراکز و موسسات

حجت‌الاسلام مهدی رجایی (جامعه‌المصطفی)

حجت‌الاسلام واعظی (دفتر تبلیغات)

حجت‌الاسلام سعیدی روشن (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)

حجت‌الاسلام میرعماد (پژوهش حوزه قم)

23

روش کشف مغالطات

دکتر خندان

24

آینده پژوهی

مهندس ملکی‌فر

نمونه انتظارات از فراگیران پس از دوره:

از فراگیران این دوره انتظار می‌رود پس از پایان سال اول بتوانند فعالیت‌های زیر را در موضوعات تعیین شده انجام دهند:

ردیف

عنوان و موضوع مورد انتظار

تولید مقاله تحقیقی و بسته آموزشی

برگزاری کلاس آموزشی در حوزه و دانشگاه

سخنرانی تخصصی در نشست‌های تخصصی

قالب‌سازی محتوا برای کارشناس برنامه رادیویی

قالب‌سازی محتوا کارشناس برنامه تلویزیونی و ماهواره‌ای

تولید وبلاگ و اطاق‌های گفتگو و شبکه‌های اجتماعی در اینترنت

تولید اسلایدهای علمی پوستر‌های علمی

تولید متن درسی

تولید محتوای تبلیغی

1.                    

حوزه تمدن‌ساز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.                    

حوزه پژوهش‌‌محور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.                    

راهنمای تحصیل در حوزه تمدن‌ساز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.                    

حوزه و آینده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.                    

مدل طبقه‌بندی علوم براساس نگرش اسلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.                    

ضرورت توجه حوزه به مدل طبقه‌بندی علوم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.                    

نقش دائره‌المعارف‌ها در تمدن‌سازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.                    

مدل دائره‌المعارف‌ با دید شبکه‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.                    

هویت علوم انسانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10.                 

نقشه علوم انسانی (موضوعات و مسائل)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.                 

مفهوم علوم انسانی اسلامی و نقشه راه رسیدن به آن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.                 

مدل علوم انسانی اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.                 

حوزه و علوم انسانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14.                 

مدل نیازهای انسان براساس نگرش اسلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.                 

ابواب فقه و مدل‌های مختلف آن و مدل فقه تمدنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.                 

ساختار مفهومی و موضوعی کتب روایی و بازسازی ساختار براساس نگرش تمدنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.                 

نقشه مفهومی قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و ادعیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.                 

هویت تمدن و تمدن‌سازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.                 

مدل تمدنی اسلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20.                 

هویت فرهنگ و فرهنگ‌سازی (مهندسی فرهنگی)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21.                 

مدل مهندسی فرهنگی براساس نگرش اسلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22.                 

هویت توسعه و پیشرفت و مدل‌های توسعه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23.                 

مدل توسعه براساس نگرش اسلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24.                 

آرمان‌شهر‌ها و ضرورت دید آرمان‌شهری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25.                 

آرمان‌شهر اسلام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26.                 

روش تبدیل موضوع به مساله در تحقیقات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27.                 

ضرورت عبور از چیستی‌ها و چرایی‌ها و رسیدن به چگونگی‌ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28.                 

چیستی، چرایی و چگونگی دید شبکه‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29.                 

تاثیر عرفان و فلسفه در روش تحقیق و تولید علم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30.                 

روش تحلیل موضوعات و مسائل و نفوذ به موضوع و لایه‌برداری و متغیرشناسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

31.                 

روش سوال‌پردازی درباره یک موضوع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32.                 

روش تعریف کلیدواژه‌های جستجو در یک تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

33.                 

روش تولید تعاریف موجّه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34.                 

روش تحلیل محتوای یک متن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35.                 

روش دست‌یابی به منابع لازم برای یک تحقیق و دست‌یابی به منابع برتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36.                 

روش مطالعات تطبیقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

37.                 

روش جستجو و دست‌یابی به منابع بهینه در فضای الکترونیکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

38.                 

روش تالیف یک مقاله تحقیقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

39.                 

روش تالیف و اجرای یک کارگاه آموزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40.                 

فرمول تغییر و تاثیر آن در تولید علم و رابطة آن با علل اربع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

41.                 

مقولات عشر و تاثیر آن در دید شبکه‌ای و تحقیقات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

42.                 

رئوس ثمانیه و فلسفه‌های مضاف و تاثیر آن در تولید علم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

43.                 

ترجمه بلاغی سیستمی گزاره‌های دین و متون فقه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

44.                 

فلسفه تحلیلی و رابطه آن با علم اصول و مباحث روش‌شناسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

45.                 

پدیدارشناسی و تحقیقات اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

46.                 

روش تدریس کارگاهی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

47.                 

شاخص‌های انسان تمدنی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

48.                 

تبیین نقشه راه تولید الگوی اسلامی توسعه و پیشرفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

49.                 

آینده‌پژوهی و حوزه و تحقیقات علوم اسلامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50.                 

الگوریتم‌سازی و تاثیر آن در تولید علم و تحقیقات کاربردی در حوزه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمونه‌ای از موضوعات و مسائل مطرح شده در فاز اول:

ردیف

عنوان

 

عنوان

1

شبکه ، نقشه ، نظام و سامانه موضوعات و مسائل تمدن ساز

30

تعریف تمدن

2

روش طراحی شبکه مسائل

31

نقشه سیستم های یک تمدن

3

دایره المعارف ها و شبکه مسائل تمدن ساز

32

سازه های تمدنی

4

مدل طبقه بندی علوم بر اساس نگرش اسلام

33

حوزه علمیه تمدن ساز

5

تاریخچه طبقه بندی علوم

34

تحلیل نگاه تمدنی

6

تاثیر طبقه بندی علوم در مدیریت دانش

35

فرهنگ ، توسعه ، آرمان شهر و مدینه فاضله، تمدن سازی

7

طبقه بندی علوم مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی

36

تمدن سازی و آینده نگری

8

تاثیر طبقه بندی علوم در کتابداری و اطلاع رسانی

37

زبان شناسی تمدنی

9

تاثیر طبقه بندی علوم در رصد اطلاعات

38

منطق و فلسفه تمدنی

10

تاثیر طبقه بندی علوم در طبقه بندی موضوعی

39

فقه تمدنی

11

منطق ، فلسفه و طبقه بندی علوم

40

اصول فقه تمدنی ( اجتهاد تمدنی )

12

مبحث القسمه در منطق و تقاسیم العلوم در فلسفه

41

مهندسی فرهنگی در تمدن

13

تاثیر طبقه بندی علوم در فرهنگ ، تمدن سازی و توسعه

42

روش شناسی تعریف با نگاه تمدنی

14

تاثیر طبقه بندی علوم در روش تفکر ( مهارت نقشه برداری و نقشه خوانی + طبقه بندی ذهن + جمع کل نگری و جزء نگری + مهارت مهندسی + گسترش افق دید )

43

آینده تمدن ها

15

جایگاه علوم انسانی در طبقه بندی علوم

44

مهندسی فرهنگی و توسعه فرهنگی

16

هویت علوم انسانی

45

روش مهندسی فرهنگی در سیستم های اجتماعی

17

شبکه مسائل علوم انسانی

46

فلسفه ، فلسفه تحلیلی و روش تعریف

18

علوم انسانی و تمدن سازی

47

رویکرد ها در روش تعریف

19

نقش فلسفه در معنا بخشی به زندگی ( فلسفه کاربردی )

48

تمدن سازی

20

فلسفه و آینده زندگی بشر

49

هرمنوتیک و روش تعریف

21

فلسفه و روان کاوی ( فلسفه و تست سلامت روانی )

50

نقش رویکرد ساخت گرائی و ساختار گرائی در تعاریف

22

فلسفه و روش تحقیق

51

شاخص موجه سازی تعاریف

23

فلسفه و روش تصمیم گیری ( فلسفه و مهارت روش تفکر )

52

الگوی رصد اطلاعات بر اساس نگرش اسلام

24

مدل نیاز های انسان بر اساس نگرش اسلام

53

مطالعه تطبیقی در مکاتب عرفانی

25

تمدن سازی و مدل نیاز ها

54

آینده مکاتب عرفانی

26

نقشه مفاهیم تمدنی

55

روش ترجمه بلاغی

27

تعریف تحقیق

56

روش طراحی کارگاه آموزشی

28

منطق و روش تحقیق

57

شبکه ، نیاز ها و مسائل حوزه علمیه تمدن ساز

29

فلسفه و عرفان و روش تحقیق

58

تعریف تمدن

59

روش تحقیق و معرفت شناسی

88

تمدن سازی و عدل شبکه ای

60

روش تحقیق و ذهن شناسی

89

مستندات تمدن سازی

61

روش تحقیق و دستگاه فکری

90

فلسفه ، عرفان و تمدن سازی

62

تحقیقات موضوع محور و مساله محور

91

تمدن و سبک زندگی دینی

63

روش تحقیق و فلسفه های مضاف

92

تمدن و ماکت آرمان شهر

64

روش تحقیق و فلسفه علم

93

اهداف تمدن ها

65

هویت روش شناسی و ارتباط آن با برنامه ریزی

94

فقه تمدنی

66

روش تحقیق و طراحی الگوریتم ، فرآیند و فلوچارت

95

افق دید تمدنی

67

منطق تولید الگوریتم ها

96

حوزه علمیه تمدن ساز و نظام فرهنگی

68

الگوریتم اجتهاد و تفسیر

97

حوزه علمیه تمدن ساز و نظام سازی

69

الگوریتم ، شبکه سازی و سیستم های طراحی هوشمند

98

مراتب مقاصد الشریعه

70

روش تحقیق و کاربردی سازی علوم

99

گزاره های ارشادی در فقه تمدنی

71

منطق و روش تولید علم

100

مستندات حجیت رویکرد تمدنی به فقه

72

روش تحقیق ، روش خلاقیت

101

فرآیند مساله شناسی و نیاز شناسی

73

روش تحقیق ، روش نظریه پردازی

102

منطق تبدیل نیاز به سوال و مساله

74

پارادایم در روش تحقیق ( عناصر پارادایمیک در پژوهش )

103

روش احتمال پردازی در مساله شناسی

75

انواع پارادایم های علوم انسانی و نحوه شکل گیری آنها

104

روش نفوذ به موضوع 

76

پارادایم شبکه ای ( پارادایم اجتهاد دانش دینی )

105

ابزار های تحلیل مساله

77

انواع راهبرد ها ، رویکرد ها و روش ها در تحقیقات

106

روش تحلیل مساله

78

انواع مسائل تحقیق

107

روش تولید شبکه مسائل

79

هویت شناسی مدل ، فرضیه ، نظریه ، گزاره علمی و تبیین

108

مساله شناسی و متغیر شناسی

80

روش تحقیق شبکه ای

109

روش شناسی اصولیین در تحلیل مسائل

81

دین و روش تحقیق

110

روش شناسی فقهاء در تحلیل مسائل

82

شاخصه های ارزیابی یک اثر تحقیقی

111

روش شناسی فلاسفه در تحلیل مسائل

83

شاخص تمایز تحقیق از شبه تحقیق ( علم از شبه علم )

112

مساله شناسی و تفریع فروع

84

الگوی کلی تحقیق

113

روش تاسیس اصل در فقه و اصول

85

هویت شناسی مساله و نیاز

114

شبکه مقاصد و اهداف دین

86

روش طراحی سیستم پایه

 

 

87

منطق فرآیند ها در سیستم پایه

 

 

مباحث و مفاهیم کلیدی مرتبط به این بحث:

دین‌شناسی ، اجتهاد جواهری ، اجتهاد سیستمی ، فقه تمدنی ، توضیح المسائل تمدنی ، علم دینی ، الگوی اسلامی پیشرفت

سفارش کارگاه + انتقال به انجمن بحث‌وگفتگو در مورد این موضوع

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir