ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
جمعه 22 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : کارکردها > ثبت نام دوره های آموزشی موسسه  > معرفی کارگاه آموزشی اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه‌ای

معرفی کارگاه آموزشی اخلاق کاربردی و حرفه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث: « کارگاه آموزشی اخلاق حرفه‌ای» (انتقال به بسته آموزشی تصویری)

مساله بحث: کُدهای استاندارد اخلاق در سازمان و محیط کاری واجتماعی کدامند و چگونه تحقق می‌یابند؟

پیش‌فرض‌ها: 

1. تربيت = جهت‌دهی به قوای انسان برای رشد، به‌طوری که منجر به توانایی انجام مستقل یک کار شود. 

2. هدف تربیتِ انسان، خروج از محدودیت‌های وجودی است.

3. آموزش = ابزار تغییر درشناخت و احساس انسان است که منجر به تغییر در رفتار می‌شود.

4. خلاقیت و نوآوری = توانایی کشف اجزاء و روابط پنهان از دید عمومی در باره یک موضوع و پدیده و بازسازی آن، براساس یافته‌های جدید؛ و به تعبیر دیگر، خلاقیت = تلاش معرفتی برای کشف اجزاء و روابط نهفته در شبکه هستی (انتقال به بحث تفصیلی در مورد خلاقیت)

5. مهارت = توانایی استفاده از اطلاعات، برای انجام صحیح، مستقل  و مکرر یک کار (انتقال به بحث تفصیلی در مورد مهارت‌محوری)

6. تحقیق = مراحل و ضوابط لازم برای کشف صحیح و تحلیل موجّه اطلاعات به هدف حل یک مساله؛ «تحقیق»، تولید اطلاعات است و نه جمع‌آوری اطلاعات تولیدشده قبلی. (انتقال به بحث تفصیلی در مورد روش تحقیق شبکه‌ای)

7. تدریس تفکرساز و مهارت‌افزا = فرآیند هدايت فراگير به‌‌سوي تشخيص مساله و فعال‌سازي تفکر او براي حل‌مساله، و اقدام عملی توسط فراگیر برای حل مساله در كلاس (شبیه‌سازی عملی فرآیند تولید علم و کاربرد علم)

8. کارگاه آموزشی = فراهم‌سازی محیط آموزشی برای اجرای عملی تولید مطالب مورد نظر توسط شرکت‌کنندگان؛ کارگاه آموزشی، فضای انتقال مطالب نیست، فضای تلاش برای تولید مطالب، با راهنمایی و هدایت و کنترل استاد است.

برنامه تفصیلی کارگاه

موضوع كارگاه: کُدهای استاندارد اخلاق در سازمان و محیط کاری واجتماعی کدامند و چگونه تحقق می‌یابند؟

هدف از كارگاه: ارتقاء کیفیت رفتارهای اجتماعی

استراتژي كارگاه: فعال‌سازی شرکت‌کنندگان در کارگاه برای تولید محتوا

شيوه اجرايي:

  1. دريافت برگه سوال
  2. تفكر فردي براي ارائه پاسخ به سوال
  3. بحث و گفتگوي گروهي و دست‌يابي به يك توافق گروهي
  4. ارزيابي و نتيجه‌گيري

زمان كارگاه:  هشت جلسه

مبانی تدوین محتوایی کارگاه:

1.   نیازسنجی: چگونه در تصمیم‌گیری‌هادر زندگی، توهمات را از واقعیت‌ها تفکیک کنیم و به‌سمت بهره‌برداری بیشتر ازواقعیت‌ها برویم؟

2.   محیط‌سنجی: جهانی‌شدن و فرهنگ سکولار، چندفرهنگی و پلورالیزم، آینده‌سازی و زیرساخت‌های سکولار، هوش‌های چندگانه و حس‌گرایی، روزمره‌گی، جزیی‌نگری حاصل از تخصص‌گرایی و تجربه‌گرایی

3.       هدف‌: زمینه‌سازی برای ایجاد مهارت واقعیت‌سنجی

4.       رویکرد برنامه: در مبانی، دارای رویکردساخت- شناخت‌گرا[1]است؛ در تدوین دارای رویکرد تلفیقی (میان‌رشته‌ای) و در روش دارای رویکرد فراشناخت

5.       کارکرد برنامه: زندگی‌محور (تلفیق رویکرد نیازمحور، جامعه‌محور، ارزش‌محور)

6.       راهبرد یاددهی/یادگیری: آموزش‌پژوهش‌محور (حل‌مساله+ مهارت‌محوری+ محصول‌محوری)

7.       راهبرد سنجش: مهارت‌محور (توانایی حل‌مسائلصحنه عملی زندگی با استفاده از اطلاعات درس)

انتظارات ازکارگاه: اميد است پس ازاين كارگاه، شركت‌كنندگان محترم: 

  • بتوانند بازنگری مستمر روشمند در رفتارهای خود داشته باشند.
  • بتوانند برنامه آینده زندگی خود را ارتقاء دهند.
  • منشور «اخلاق حرفه‌ای سازمانی» خود را براساس دیدگاه خودشان، تدوین کنند.

نكته: جلسات دقيقاً راس ساعات اعلام شده شروع وخاتمه مي‌يابد. (بدون حتي يك دقيقه تاخير) انشاءالله.

جدول اجرايي برنامه :

محورها

مساله مورد بحث

تولید نقشه کارگاه توسط شرکت‌کنندگان

ارزیابی وضعیت موجود + توصیف اولیه از وضعیت مطلوب + کشف راهبرد حرکت از وضعیت موجود به مطلوب

هویت اخلاق حرفه‌ای و تفاوت آن با قوانین کاری

       

ساختار یک سیستم اخلاقی + هویت کُدهای اخلاقی + شاخص‌های انسان سالم

       

سیستم تصمیم‌گیری و انتخاب + معادلات تصمیم + نظام محاسبات نفع و ضرر + نظام زیبایی‌شناسی

       

نقشه راهبردی زندگی + محورهای ارتباطی + استاندارد اخلاق در هر محور

       

هویت پروتکل‌های اخلاقی + مطالعه تطبیقی میان برخی پروتکل‌های اخلاق حرفه‌ای

       

تدوین پروتکل اخلاق مربوط به حرفه مخاطبین (مثلا اخلاق پزشکی یا اخلاق مهندسی یا...)

ارزیابی پایانی

کارگاه «اخلاق حرفه‌ای»

1. برنامه‌ای برای ارزیابی و ارتقاء مستمر رفتارهای خود ارائه دهید.

2.پروتکل «اخلاق پزشکی» را براساس دیدگاه خودتان تدوین کنید. (باید منطق و روش تدوین آن را در ابتدا بیان کنید.)

دو هفته فرصت دارید

پاسخ‌ها به نشانی زیر ایمیل شود: hvaseti@yahoo.com

امید است همیشه به ‌لطف الهی در عافیت ظاهر و باطن مستدامباشید.

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

تلفن: 2285800


[1] «ساختار منطقي يك علم»و «سازماندهي مهارتها» دو متغيري هستند كه دريك برنامه درسي خوب بايد همزمان مورد عنايت باشند و تركيب بهينه اي از آنها مورد استفاده باشد.

نمونه فضای کارگاه:

 

توضیحات تفصیلی در مورد اخلاق حرفه‌ای  +  قرارداد کارگاه + پرسشنامه ورودی کارگاه

ثبت نام

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir