ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
سه شنبه 04 آذر 1399
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > کتاب های موسسه > معارف دانشگاه با رویکرد سیستمی و مهارتی

ایده تالیف کتاب معارف دانشگاه‌ها با رویکرد سیستمی و مهارت‌محور

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث: « توصیف ایده تالیف کتاب معارف دانشگاه‌ها با رویکرد سیستمی و مهارت‌محور » 

مساله بحث: چگونه می‌توان دانشجویان را نسبت به مسائل و قضایای معارف اسلام، دغدغه‌دار کرد به‌طوری که تمایل به بررسی متون ارائه شده در دروس معارف پیدا کنند؟

فرضیه بحث: (این بحث، از طرح‌های آتی موسسه است)

1.  علم نافع ، علم موجّه است و مواجه با علوم به‌صورتی‌که فقط معادلات و محاسبات ذهنی باشند و هیچ تاثیری در عمل در هیچیک‌ از حیطه‌های زندگی ایجاد نکنند، مردود است.

2. آموزش، در صورتی تحقق می‌یابد که یادگیری حاصل شود و شاخص تحقق یادگیری، توانایی استفاده از اطلاعات در حل مسائل است.

3. آموزشی آموزش اثربخش است که فراگیرنده احساس ارتقاء ادراک و رفع ابهامات و تمایل برای تصمیم به تغییر براساس مطالب درس، پیدا کند.

4. قالب ارائه محتوا، به‌صورت «مساله‌محور» و ارائه فعالیت برای تفکر فردی و بحث گروهی و سپس مراجعه به متن به‌عنوان پاسخ نهایی برای مقایسه با پاسخ گروهی باشد.

پرسشنامه زیر نمونه‌ای از حرکت «مساله‌محور» در فضای آموزش است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نیازسنجی «طرح معرفت‌افزایی»

 پس ازسلام و تحیت؛

ارتقاءکیفیت نیروی انسانی، تابعی از ارتقاء سطح نگرشی، احساسی و رفتاری است؛ یکی ازمولفه‌های این ارتقاء، افزایش «خودآگاهی» است که نقطه مشترک کلیه مکاتب در علوم انسانی است؛ برای دست‌یابی به این مولفه، واحدهای درسی و دوره‌های آموزشی «معرفت‌افزایی کاربردی» طراحی اولیه شده است که برای شکل‌گیری نهایی و متناسب با فضای سروران عزیز، پرسشنامه نیازسنجی زیر تقدیم می‌گردد تا براساس نیازهای مخاطبین، محتوا وشیوه آموزش، تدوین گردد.

این پرسشنامه چهار خصوصیت دارد:

1.       بدون نام و نشانه از افراد است و هیچگونه استفاده غیرآموزشی ندارد.

2.       در دو قسمت باز و بسته تنظیم شده است،

3.       تلاش شده است طیف‌های مختلف معرفتی، فکری و نگرشی بتوانند با این پرسشنامه ارتباط برقرار کنند؛

4.       مربوط به فضایی خارج از مشکلات مستقیم شغلی است، مربوط به «زندگی درونی شما» است.

 شما سرورعزیز، با حوصله بخرج‌دادن در پر کردن این پرسشنامه می‌توانید در تعیین محتوا و روش اثرگذار باشید و بهره‌وری این دوره‌های آموزشی را نسبت به خودتان بهبود ببخشید.

 قسمت اول: سوالات باز

اگر به اصلی‌ترین منبع آگاهی در هستی متصل شوید و امکان پرسیدن فقط یک سوال به شما داده شود چه سوالی را می‌پرسید؟ به صورت یک جمله سوالی بنویسید. (بزرگترین دغدغه فکری و معرفتی شما که دانستن پاسخ آن را حیاتی می‌دانید؟)

قسمت دوم: سوالات بسته (100 سوال)

لطفا درجه اهميت هر يك ازسوالات زير را مشخص فرماييد:

(دانستن پاسخ هر یک از سوالات زیر یا تلاش برای ارتقاء پاسخ‌هایی که از قبل می‌دانیم چقدر برای شما مهم است؟)

دقت شود:پاسخی برای سوال درخواست نشده است بلکه میزان اهمیت خود سوال خواسته شده است.

سوال

خيلي مهم

(تاثیرگذار در تصمیمات حیاتی)

مهم

(تاثیرگذار در بهبود زندگی)

معمولي

(تاثیر ناچیز در کیفیت زندگی)

بي فايده

(اتلاف وقت)

1.       چگونه زندگي كنم؟

2.       چه فرهنگي داشته باشم؟

3.       با ادب بودن يعني چگونه بودن؟

4.       عدالت چيست وعادل كيست؟

5.       ملاك تعيين خوب بودن يا بد بودن يك كار چيست؟

6.       ملاك تعيين درست يا غلط يك كار چيست؟

7.       انسان چگونه انتخاب مي كند؟

8.       ارزش يك كار چگونه تعيين مي شود؟

9.       انسان مسئول است يعني چه؟

10.    مسئوليت و وظيفه ما کجا تعيين می‌شود؟ و چرا؟

11.    بايد و نبايدها از كجا بوجود آمده اند؟

12.    میزان و موقعیت تحمل کردن دیگران چقدر و کجاست؟

13.    استاندارد يك اخلاق انساني چيست؟

14.    شخصيت انسان به چيست؟

15.    شخصيت انسان چگونه شكل مي گيرد؟

16.    يك جامعه ايده آل چگونه است؟

17.     من كه هستم؟ از كجا آمده‌ام؟ به كجا مي‌روم؟

18.     روح چيست؟

19.     خصوصيات يك روح متعادل كدام است؟

20.     چگونه مي‌توان به تعادل روحي رسيد؟

21.     چگونه مي‌توان روح را رشد داد؟

22.     چگونه مي‌توان يك تفكّر خلاق و ذهن رشد يافته داشت؟

23.     چگونه مي‌توان خواطر را كنترل كرد؟

24.     ارتباط بدن با فكر و روح چيست؟

25.     نظام تربيتي جامع چگونه است؟

26.     نظام آموزشي کامل بر چه اساسي است؟

27.     برنامه بهداشتي و تغذيه جامع چگونه است؟

28.     آيا پزشكي امروزه در مسير صحيح خود حركت مي‌كند؟

29.     قانون چيست؟

30.     يك قانون صحيح و رشد دهنده چگونه است؟

31.     حق هر موجودي در نظام خلقت، بر چه اساسي تعيين مي‌شود؟

32.     آيا واقعاً پس ازمرگ عوالم ديگري در پيش است؟

33.     روح چيست؟ از كجا آمده؟ به كجا مي‌رود؟

34.     در قبر چه خبر است؟

35.     برزخ كجاست و درآن چه مي‌گذرد؟

36.     زنده شدن دوباره چرا و چگونه؟

37.     قيامت يعني چه؟

38.     سرانجام انسان‌ها چه خواهد شد؟

39.     بهشت و جهنم خيال است يا واقعيتي تكان دهنده؟

40.     محتوای مطالب قرآن با كتاب‌هاي ديگر چه فرقي دارد؟

41.     آيا پاسخ همه نيازهاي بشريت در قرآن بيان شده است؟

42.     چگونه مي‌توان قرآن را فهميد؟

43.     قرآن با روح انسان چه مي‌كند؟

44.     آیا قرآن تا ابد قابل مراجعه وبهره‌برداري است؟

45.     عرفان چيست وچه مي‌گويد؟

46.     انسان كامل كيست؟

47.     چگونه مي‌توان به كمال رسيد؟

48.     براي رسيدن به هدف چه مراحلي را بايد طي كرد؟

49.     نقطه شروع در سلوك كجاست؟

50.     آيا به تنهائي مي‌توان اين راه را طي كرد؟

51.     چگونه حركت كنيم؟

52.     علت انحرافات در سيروسلوك چيست؟

53.     يك عبادت واقعي چگونه است؟

54.     يك زيارت واقعي چگونه است؟

55.     فلسفه نماز، روزه و حج و ...چيست؟

56.     علم دين كدام است؟

57.     ارتباط علم دين با ساير علوم چيست؟

58.     علوم تجربي بشريت را به كجا مي‌برند؟

59.     چگونه مي‌توان محيط زيست را سالم نگهداري كرد؟

60.     آيا دين، با فن وصنعت همراه است؟

61.     علم جامع كجاست؟

62.     اين دنيا چگونه پديد آمده است؟

63.     نيروهاي طبيعت را چگونه مي‌توان كشف كرد؟

64.     بهترين سرمايه‌گذاري در چه زمينه‌اي مي‌تواند باشد؟

65.     ارتباط طبيعت با ماوراء طبيعت چگونه است؟

66.     نوع فعّاليت افراد درجامعه ( تقسيم كار در جامعه) چگونه معين مي‌شود؟

67.     چه اموري با روحيات زن تناسب ندارد و موجب از بين رفتن آن مي‌شود؟

68.     ساختار قدرت در حكومت مطلوب چگونه است؟

69.     آيا مراجعه به آراء عمومي ‌در هر تصميم‌گيري منطقي است؟

70.     شاخص‌های مدیر جامعه در حكومت اسلام چیست؟

71.     نقش مردم در حكومت اسلام چيست؟

72.     وظايف حاكم در برابر مردم و وظايف مردم در برابر حاكم چيست؟

73.     با مخالفين حكومت چگونه بايد رفتار كرد؟

74.     پشتوانه يك مملكت چيست؟

75.     برنامه‌هاي ضد انسانی در دنيا كدام‌اند؟

76.     تقويم و تاريخ چه تأثيري بر فرهنگ و زندگي مردم دارد؟

77.     مبدأ تاريخ برچه مبنايي بايد انتخاب شود؟

78.     وظيفه انسان در برابر ديگر موجودات چيست؟

79.   عالَمي‌كه درآن زندگي مي‌كنيم آيا واقعيت دارد يا خيال است و ساخته و پرداخته ذهن ؟

80.     عالمي‌كه در آن زندگي مي‌كنيم چه شكلي است؟ و چرا اين‌گونه شده است؟

81.   عالمي‌كه در آن زندگي مي‌كنيم بنظرمي‌آيد كه قاعده وقانون دارد، اين قاعده و قانون‌هاكدام‌اند؟

82.   در عالَمي‌كه در آن زندگي مي‌كنيم موجودات ديگري هم هستند؛ آنها چه هستند؟ و چه ارتباطي با زندگي ما دارند؟

83.   غير از آنچه با حواس درك مي‌كنيم، آيا چيزهاي ديگري هم وجود دارند كه با زندگي ما مرتبط باشند؟ (آيا عوالم ديگر و موجودات ديگري هم هست؟)

84.     عالمي‌كه درآن زندگي مي‌كنيم ثابت است يا در تغيير وتحول است؟ اگر در تغيير وتحول است به سوي چه مقصدي در حركت است؟

85.     آيا من چيزي غير از بدنم يا ذهن وفكرم هستم؟

86.     من در اين عالَم چكاره ام؟

87.     چه كسي مرا از اين دنيا مي‌برد؟ آيا قدرت بازگشت ويا تغييرمسير دارم؟

88.     آيا امكان خلق عالَمي بهتر از اين عالم نبود؟

89.     خدا عادل است؛ فلسفه  اين همه شر وبدي كه به چشم ما مي‌آيدچيست؟

90.     آیا دانستن مطالبي در مورد حضرت مهدي عجل‌الله تعالي فرجه با توجه به عدم دسترسي به آن حضرت وجريان پرمشغله زندگي ضروري است؟

91.     چرا در دسترس نيستند؟

92.     آيا راهي براي ارتباط با آن حضرت وجود دارد؟

93.     كي و چگونه مي‌آيند؟

94.     چگونه دربرابر قدرتها پيروز شوند؟

95.     برنامه ايشان براي جهان چيست؟

96.     مردم عصر ظهور چگونه زندگي مي‌كنند؟

97.     منتظر باشيم يعني چكار كنيم؟

98.     اگرعمر ما به عصر ظهور نرسيد، آيا انتظار وتلاش ما بي‌نتيجه مي‌ماند؟

99.     آيا هم‌فكر و هم‌هدف با ايشان هستيم؟ چگونه ارزيابي كنيم؟

100.  واقعا آينده بشريت چگونه است؟

قسمت سوم: سوالات باز (2)

از بین سوالات صدگانه فوق، یک مورد را به‌عنوان مهم‌ترین سوال شما، انتخاب کنید. (شماره سوال را بنویسید)  

اگر اغلب سوالات فوق یا هیچکدام از سوالات فوق، به‌نظر شما اهمیتی ندارند، لطفا دو نمونهسوال که برای شما در زندگی مطرح است مرقوم بفرمایید. (علاوه بر سوالاتی که در قسمت اول پرسشنامه نوشته‌اید.)

اگر مراحل قبل این پرسشنامه نتوانست خواسته و انتظار شما از این‌گونه دروه‌های آموزشی را به‌دست آورد، لطف بفرماییدمرقوم بفرمایید انتظار دارید در چنین دوره‌هایی چه مباحثی مطرح شود و چگونه؟

موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

مباحث و مفاهیم کلیدی مرتبط به این بحث: 

علوم و معارف اسلام، آموزش اثربخش، ارتقاء افق دید

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir