ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
سه شنبه 04 آذر 1399
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های تبلیغی > بسته تبلیغی منطق امام حسین علیه‌السلام

منطق امام حسین علیه‌السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث: بسته‌های معرفتی درباره « امام حسین علیه‌السلام » 

مساله بحث: منطق امام حسین علیه‌السلام چیست؟ چرا هر سال این حجم از توجهات به او فعال است؟ نسبت او و زندگی ما چیست؟

فرضیه بحث:

1.  منطق امام حسین علیه‌السلام = تلاش برای گسترش خداپرستی خالص و شکل‌گیری زندگی مردم براساس نگرش، قانون و فرهنگ الهی

2. چرا هر سال؟ = بازخوانی و بازسازی و زنده‌کردن اصلی‌ترین راهبرد زندگی بشریت

3. چرا تمرکز بر امام حسین علیه‌السلام؟ = موقعیتی که امام حسین علیه‌السلام ایجاد کرد، سبب شد تا ظهور و بروز تمام نمای «عبور از غیرخدا» فعال شود و در برابر دیدگان بشریت قرار گیرد؛ قدرت عشقی که امام حسین‌ علیه‌السلام به خداوند داشت چنان بروز کرد که نفوس و ارواحی را که به او متصل می‌شوند در سریع‌ترین حرکت و کوتاه‌ترین مسیر، به خداوند متصل می‌گرداند.

 تبیین بحث:

امام حسین علیه‌السلام

از دیدگاه اندیشمندان و مستشرقین غیرمسلمان

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست

این چه شمعی‌ست که جانها همه پروانه اوست

(منبع جملات اندیشمندان ذکر شده سایت‌های دیگر هستند.)

1 . ایروینگ واشنگتن، مورخ آمریکایى

در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روى ریگ هاى تفدیده عراق، روح حسین فناناپذیر است ; اى پهلوان، و اى نمونه شجاعت و اى شهسوار من، اى حسین! (2)

2 . توندول، بورشو تامداس

شهادت حسین (علیه‌السلام) از همان زمان که طفلى بیش نبودم، در من تاثیر عمیق و حزن آورى مى بخشید . من اهمیت بر پاداشتن این خاطره بزرگ تاریخى رامى دانم . این فداکارى هاى عالم از قبیل شهادت امام حسین (علیه‌السلام) سطح بشریت را ارتقاء بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه بماند و یادآورى شود . (6)

3 . جیمس فردریک

درس امام حسین (ع) و هر قهرمان شهید دیگر این است که در دنیا اصول ابدى عدالت و ترحم و محبت وجود دارد که تغییرناپذیرند . همچنین مى رساند که هر گاه کسى براى این صفات ابدى مقابله کند و بشر در راه آن پافشارى نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقى و پایدار خواهد ماند . (8)

4 . دیکنس، چارلز

اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته هاى دنیایى خود بود، من نمى فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند . عقل چنین حکم مى کند که او فقط به خاطر اسلام فداکارى کرد . (10)

5 . دو کبرى، موریس اندیشمند فرانسوى

پیروان حسین به واسطه عزادارى حسین مى دانند که پستى و زیر دستى استعمار و استثمار را نباید قبول کنند، زیر شعار پیشرو و آقاى آنها تن ندادن زیربار ظلم و ستم بود . (11)

6 . توماس، مان متفکر آلمان

اگر بین فداکارى مسیح و حسین (ع) مقایسه شود، حتما فداکارى حسین پرمغزتر و با ارزش تر جلوه خواهد نمود .

7 . فریشلر، کورت مورخ بزرگ آلمانى

امام حسین (ع) در فداکارى قدم را از حدود فدا کردن خود برتر نهاد وفرزندانش را هم فدا کرد . . . تصمیم ثابت حسین (ع) براى فداکارى مطلق نه ناشى از لجاجت بود نه معلول هوى و هوس و او با پیروى از عقل، مصمم شده بود که به طور کامل فداکارى کند تا این که مجبور نشود بر خلاف عقیده، و آرمان والای خود به وسیله سازش‌کارى با یزید بن معاویه و زندگى ادامه دهد . مى دانیم که حسین (ع) خود را براى کشته شدن آماده کرده بود و او که عزم داشت خویش را فدا نماید، چرا توقف نکرد تا به قتلش برسانند و چرا دایم اسب مى تاخت و شمشیر مى انداخت . . . . حسین (ع) دست روى دست گذاشتن و توقف براى کشته شدن را دور از مردانگى و جهاد در راه پر نشیب خود مىدانست در نظر حسین (ع) در همانجا توقف کردن و گردن بر قضا دادن، تا این که دیگران نزدیک شوند . تا او را به قتل برسانند . خودکشى محسوب مى شود، یک مرد دلیر و باایمان خودکشى نمى کند . (14)

8 . کارلایل، توماس دانشمندى بزرگ انگلیسى

بهترین درسى که از تراژدى کربلا مى گیریم این است که، حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند . آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق و باطل روبرو مى شوند اهمیت ندارد . پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت موجب شگفتى من است . (15)

9 . گاندى، مهاتما رهبر انقلاب بزرگ هندوستان

من زندگى امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافى به صفحات کربلا نموده ام، بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستى از سر مشق امام حسین (ع) پیروى کند . (16)

10 . گبن، مسیو

فاجعه کربلا و مصیبتى که بر حسین بن على (ع) وارد شده، بعد از قرن های متمادى و اقالیم خیلى دور دست حس شفقت و همدردى خون سردترین و دل سخت ترین خواننده را تحریک نموده و منقلبش مى سازد . (17)

11 . مادام، انگلسى از نویسندگان دائرة المعارف قرن نوزدهم فرانسه

بزرگ ترین دلیل بر اثبات مظلومیت امام حسین (ع) مسلمان ها قربانى دادن بچه شیر خواره اش بود که در هیچ تاریخى سابقه ندارد بچه شیرخوارى را براى طلب آب (بى قیمت و قدر) بیاورند و آن قوم دغا عوض دادن آب، او را طعمه تیر جفا قراردادند . این عمل دشمن اثبات مظلومیت حسین (ع) را نمود و به همین نیروى مظلومیت بساط عزت خاندان مقتدر بنى امیه را برچید و رسواى عالمشان نمود . در اثر جانبازى‌هاى او و اهل بیت بزرگش دین محمد صلى الله علیه وآله حیات نوینى بخود گرفت . (18)

12 . ماساریک، توماس کشیش متفکر اروپایى

گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح مردم را متاثر مى سازند، ولى آن شور و هیجانى که در پیروان حسین (ع) یافت مى شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد . گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین مانند پر کاهى است در مقابل یک کره عظیم پیکر . (19) 

13. مُسیو هاربین

اگر در کلمات و گفتار حسین علیه السلام درست دقت شود معلوم خواهد شدکه هدف و آرمان حسین علیه السلام جلوگیری از ستم بود و این همه قوّت قلب و ازخودگذشتگی را در راه مقصود عالی خویش خرج کرده است. حتی در آخرین دقایق زندگی طفل شیرخوار خود را قربانی حقّ و حقیقت نمود و با این عمل اندیشه فلاسفه و بزرگان عالم را متحیّر ساخت.

14. اِدوارد بِراون

اِدوارد بِراون مستشرق معروف انگلیسی می گوید: «آیا قلبی پیدا می شودکه وقتی درباره کربلا سخن می شنود، آغشته به اندوه نگردد؟ حتی غیر مسلمانان نیزنمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ تحت لوای اسلام انجام گرفت انکار کنند».

15. آنطون بار

آنطون بارا می نویسد: «اگر حسین از آنِ ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی برمی افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا می کردیم و مردم را بانام حسین به مسیحیّت فرا می خواندیم».

16. موریس دوکبری

موریس دوکبری می گوید: «اگر مورخان ما حقیقت این روز (عاشورا) را میدانستند و درک می کردند که عاشورا چه روزی است، این عزاداری را مجنونانه نمی‌پنداشتند؛ زیرا پیروان حسین به واسطه عزاداری حسین علیه السلام می دانند که پستی وزیردستی و استعمار را نباید قبول کرد؛ زیرا شعار امام و آقای آنها تن ندادن به ستم بود».

17. دروویل

در سفرنامه خود می نویسد: «سرگذشت غم انگیز امام حسین علیه السلام ویارانش اذهان نیمی از جهان اسلام را به خود مشغول داشته است. گذشت قرن های بسیارکه هرکدام فاجعه ها و غم های خود را به همراه دارد این داغ را بی اثر نکرده است واحساسی را که یادآوری آن واقعه برمی انگیزد تخفیف نداده است.... حتی دشمنان حسین علیه السلام با دیدن مقاومت بردبارانه او و از خودگذشتگی یارانش... به رحم آمدند. وقایع ثبت شده روز هولناک دهم محرم چنان از عواطف پاک انسانی سرشار است که مردم راتکان می دهد و تأثر آنها را از نسلی به نسلی دیگر منتقل می کند».

 

پى نوشت: (در کتاب‌های زیر مطالب بیشتری را می‌توانید بیابید)

1 . على و حسین دو قهرمان اسلام: گابریل انکرى، ترجمه فروغ شهاب،کتاب فروشى زوار، تهران، بى تا، ص 282 .

2 . درسى که حسین (ع) به انسان ها آموخت، سید عبدالکریم هاشمى نژاد،ص 451 .

3 . تاریخ ملل و دول اسلامى: کارل بروکلمان، ترجمه هادى جزایرى،بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران 1364، ص 108 .

4 . عظمت حسین بن على (ع) ، تالیف ابوعبدالله زنجانى، ص 44 .

5 . اسلام در ایران، ایلیا پاولویچ پطروشفسکى، ترجمه کریم کشاورز،پیام، تهران، 1354، ص 54 .

6 . درسى که حسین (ع) به انسان ها آموخت، ص 448 .

7 . تاریخ تمدن: ارنولد توین بى، ترجمه یعقوب آژند، مولى، تهران،1368، چاپ سوم، ص 45 .

8 . درسى که حسین به انسانها آموخت، ص 449 .

9 . پرتویى از عظمت حسین (ع) ، لطف الله صافى، 440 .

10 . درسى که حسین (ع) به انسان ها آموخت، ص 448 .

11 . همان، ص 451 .

12 . تاریخ تمدن اسلام، جرجى زیدان، ترجمه على جواهر کلام، امیرکبیر، تهران، 1372، چاپ هشتم، ص 65 .

13 . تحریف شناسى عاشورا در پرتو امام شناسى، داود الهامى، مکتباسلام، قم 1378، ص 130 .

14 . امام حسین (ع) و ایران، کورت فریشلر ترجمه ذبیح الله منصورى،جاودان، تهران، 1355، چاپ دوم، ص 444 .

15 . درسى که حسین به انسان ها آموخت، ص 448 .

16 . همان، ص 447 .

17 . تاریخ اسلام و عرب، امیر على، ص 93 .

18 . چهره درخشان حسین بن على (ع) ، على ربانى خلخالى، ص 134 .

19 . درسى که حسین (ع) به انسان ها آموخت، ص 451






(انتقال به صفحه محصولات موسسه)

مباحث و مفاهیم کلیدی مرتبط به این بحث:

توحید ، حب الله ، سلوک الی الله ، حق و حقیقت ، تمدن موعود ، طراز بشریت

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir