ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
سه شنبه 06 آبان 1399
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های تبلیغی > بسته تبلیغی ایام فاطمیه (نظام حقوق زن مسلمان)

بسته تبلیغی ایام فاطمیه (فرهنگ زن مسلمان)

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث: « حقوق زن مسلمان » چیست؟ چرا؟ و چگونه؟

مساله بحث: چگونه می‌توان تفاوت‌های حقوقی مردان و زنان در قوانین اسلام را تبیین عقلانی کرد؟


فرضیه بحث:

1.  هویت عمومی زنان = انساني با حداقل دو خصوصيتِ ممتاز: توان پرورش نسل - احساسات و عواطف قوي

2. احساسات و عواطف قوی یعنی: انساني كه عموماً در انتخاب‌ها و تصميم‌ها مي‌تواند فكر ‌كند و عقلاني عمل كند و تاثيرپذيري بيشتري از عواطف و احساسات دارد.

3. در اداره جامعه، در مواردی که تصمیم‌گیریِ تصمیم‌گیرنده به سرنوشت دیگران مرتبط است، نیاز به تصفیه عواطف و احساسات، و تصمیم‌گیری براساس مصلحت عقلانی است.

4. در طلاق، قضاوت، شهادت، مرجعیت و رهبری، سرنوشت دیگران در معرض تصمیم قرار دارد لذا محوریت تصمیم‌گیری بر عهده مرد گذاشته شده است.

5. وجود مردان عاطفی یا زنان بدون عاطفه، سبب نمی‌شود قانون برمحور آنها تنظیم گردد؛ قوانین بر محور اعم‌اغلب موارد تنظیم می‌شوند. (مردان با عاطفه زنانه و زنان بدون عاطفه و با روحیه مردانه نیز باید به پزشک مراجعه کنند.)

 تبیین بحث:

نتایج، آثار و لوازم پذیرش فرضیه:

مباحث و مفاهیم کلیدی مرتبط به این بحث:

دین‌شناسی ، قانون و فرهنگ اسلام در زندگی زن ، شبهات مربوط به دید اسلام در مورد زن

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir