ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
چهارشنبه 05 آذر 1399
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > معرفی کارگاه های آموزشی نگرشی دیگر > کارگاه نگرشی دیگر به وقف

کارگاه نگرشی دیگر به وقف

هوالعلیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و اللعنة علي أعدائهم أجمعين

 

کارگاه آموزشی

«نگرشی دیگر به وقف»

مقدمه:

سخن از «وقف» و «نگرشي ديگر» به آنست. بسيارشنيده‌ و خوانده‌ايم كه: وقف يعني حيات جاويدان. همچنين برايمان اتفاق افتاده است كه صرفا شكل خاصي از اقدامات را به عنوان وقف ديده و شناخته‌ايم. شنيدن، خواندن،ديدن و شناختني كه بينش و نگرش ما را رقم ‌زده و بعضا شبهات و اشكالاتي را در ذهن پديد مي‌آورد. اما آيا حقيقت وقف همين است؟!

در بسياري از موارد، انسان‌ها دركي صحيح و كامل از موضوعات نداشته و به همين دليل، در عمل و عينیت زندگي، با مشكلات عديده و پيش‌بيني‌نشده‌اي روبرو مي‌شوند. مهم‌ترين اين مشكلات، كاربردي نبودن شناخت و ناتواني در به‌كاربستن آگاهي‌هاست. به راستي چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگي نبوده و ازشيريني طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه‌هاي دين بي‌بهره‌ايم؟ جواب در عدم شناخت صحيح از مفاهيم ديني و فقدان نگرش مطلوب به موضوعات معرفتي است.

وقف يك موضوع مستقل و منفرد در گوشه‌اي اززندگي نيست. بلكه يك سيستم[1]فكري و رفتاري است كه آثار و اهداف تعيين‌شده‌اي را دنبال مي‌كند. براي درك حقيقت وقف و كسب نگرش مطلوب نسبت به آن، بايد سيستمي بودن، هدفمند بودن و تأثير آن در كيفيت زندگي را با استفاده از روش آموزشي خلاق و مولد به دست آورد. از همين رو،«كارگاه آموزشي نگرشي ديگر به وقف»، با هدف ارائه تبييني صحيح از حقيقت وقف وتشريح سيستماتيك بودن آن در قالب روش آموزش كارگاهي[2]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام» تدوين شده و هم‌اكنون در اختيار شما عزيزان مي‌باشد.

محتوای کارگاه:

براي شناخت يك موضوع به شكل منطقي وسيستمي، ابتداء بايد هدف كلي آن بررسي شود. سپس نقطة شروع فعاليت سيستم تعيين شده و در قدم بعد مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت و پردازشي كه در سيستم رخ مي‌دهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهكارهاي عملياتي سيستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحران‌زا و خطرآفرين آن مشخص ‌شود. در آخرين قدم نيز خروجي و محصول سيستم موردبررسي قرار ‌گيرد. بر اين اساس،‌ هر كارگاه آموزشي از شش مرحله تشکيل ‌شده است: تعيين هدف، نقطۀ شروع، نقطۀ مركزي، برنامۀ حركت، نقاط بحران و نقطۀ مقصد. عناوين هريک از اين مراحل،‌ در اين کارگاه نيز عبارتند از:



​درخواست آموزش محصول ​سفارش محصول  

پاورقی


[1] سيستم به ساده‌ترين وكوتاه‌ترين بيان يعني: مجموعه‌اي از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.

[2] به‌منظور كسب آگاهي بيشتر از راهبردها و راهكارهاي اين روش تحقيقي و آموزشي، به دو كتاب «راهنماي تحقيق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستي» و «راهنماي تدريس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزي» تأليف حجة‌الاسلام و المسلمين واسطي مراجعه كنيد.

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir