ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
سه شنبه 06 آبان 1399
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > معرفی کارگاه های آموزشی نگرشی دیگر > کارگاه نگرشی دیگر به مهدویت

کارگاه نگرشی دیگر به مهدویت

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و اللعنة علي أعدائهم أجمعين

کارگاه آموزشی شش مرحله‌ای

«نگرشی دیگر به مهدویت»

مقدمه:

سخن از «مهدویت» و «نگرشی دیگر» به آنست. منظور از آموزه «مهدویت» ارتباط عموم مسلمین وجامعه انساني با امام حيّ ، حضرت ولي عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است . راستی این ارتباط در عصر غیبت آن امام بزرگوار چگونه باید تنظیم شود؟

نوعاً وقتی گفته می شود «مهدویت» ،به ذهن می آید که فردی غائب است و خواهد آمد و دنیا را پراز عدل و داد می کند و ما فعلاً باید او را دوست داشته باشیم و برای آمدنش دعاکنیم .اما آیا حقیقت مهدویت همین است؟

در بسياري از موارد، انسان‌ها درك صحيح و كاملي از موضوعات نداشته و به همين دليل، در عمل وعينیت زندگي، با مشكلات عديده و پيش‌بيني‌نشده‌اي روبرو مي‌شوند. مهم‌ترين اين مشكلات، كاربردي نبودن شناخت و ناتواني در به‌كاربستن آگاهي‌هاست. به راستي چراقادر به استفاده از معلومات خود در زندگي نبوده و از شيريني طعم عمل آگاهانه وعالمانه به آموزه‌هاي دين بي‌بهره‌ايم؟ پاسخ در عدم شناخت صحيح از مفاهيم ديني وفقدان نگرش مطلوب به موضوعات معرفتي است.

«مهدویت»یک موضوع مستقل و منفرد در گوشه ای از زندگی نیست بلکه یک سیستم[1]فکری ، روحی و رفتاری است که آثار و اهداف تعیین شده‌ای را دنبال می‌کند. برای درک حقیقت مهدویت و کسب نگرش مطلوب و کلان نسبت به آن باید سیستمی بودن ، هدفمندبودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی فردی و اجتماعی را با استفاده از روش آموزش خلّاق به دست آورد .

از همين رو، «كارگاه آموزشي نگرشي ديگر به مهدویت»، با هدف ارائه تبييني صحيح از حقيقت مهدویت و تشريح سيستماتيك بودن آن درقالب روش آموزش كارگاهي[2] ، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام» تدوين شده و هم‌اكنون در اختيار شماعزيزان مي‌باشد.

محتوای کارگاه:

براي شناخت يك موضوع به شكل منطقي و سيستمي، ابتداء بايد هدف كلي آن بررسي شود. سپس نقطه شروع فعاليت سيستم، ورودي‌ها، پيش فرض‌ها و مقدمات لازم تبيين شده و در قدم بعد مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت و پردازشي كه در سيستم رخ مي‌دهد معلوم گردد. درادامه راهبردها و راهكارهاي عملياتي مورد استفاده در سيستم مورد توجه قرار گرفته ونقاط بحران‌زا و خطرآفرين آن مشخص ‌شود. در آخرين قدم نيز خروجي و محصول سيستم مورد بررسي قرار ‌گيرد. بر اين اساس،‌ هر كارگاه آموزشي از شش مرحله تشکیل ‌شدهاست: تعيين هدف، نقطه شروع، نقطه مركزي، برنامه حركت، نقاط بحران و نقطه مقصد.

عناوین هر یک از این مراحل،‌ در اينکارگاه نیز عبارتند از:

مهدویت کیمیای هستی (تعیین هدف)

معنای زندگی و زندگی جهانی (نقطۀ شروع)

توانائی احیاء فراگیر دین (نقطۀ مرکزی)

همراهی با امام (برنامۀ حرکت)

خطرها در مسیر (نقاط بحران)

جهان توحیدی، توحید جهانی (نقطۀ مقصد)

​درخواست آموزش کارگاه  سفارش محصول​ 


پاورقی


[1] سيستم به ساده‌ترين و كوتاه‌ترين بيان يعني: مجموعه‌اي از اجزاء هدفمند ومرتبط با هم.

[2] به‌منظور كسب آگاهي بيشتر از راهبردها و راهكارهاي اين روش تحقيقي وآموزشي، به دو كتاب «راهنماي تحقيق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستي» و«راهنماي تدريس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزي» تأليف حجة‌الاسلام و المسلمين واسطي مراجعه كنيد.


 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir