ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
پنجشنبه 21 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > معرفی کارگاه های آموزشی نگرشی دیگر > کارگاه نگرشی دیگر به زیارت

کارگاه نگرشی دیگر به زیارت

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کارگاه آموزشی

«نگرشی دیگر به زیارت»

مقدمه:

سخن از «زیارت» و «نگرشی دیگر» به آن است. بسیار شنیده و خوانده‌ایم که «زیارت ائمه هدی علیهم‌السلام و بزرگان دین یکی از بهترین مستحبات اسلامی است و بسیار ثواب دارد.» بسیاری از افراد جامعه ما هم یک بار و بعضی بارها به زیارت حرمهای مطهر مشرف شده‌اند. همچنین شوق و ذوق بسیاری از مردم را برای رفتن به زیارت دیده‌ایم. از سوی دیگر گروهی به نام «وهابیت» زیارت اولیاء الهی را شرک معرفی می‌کنند و با آن موافق نیستند. آنها حتی زیارتگاههای بسیار مهم ما را با بمب منفجر و ویران و زائران ائمه هدی علیهم‌السلام را گروه گروه ترور می‌کنند!! این شنیدنیها و خواندنیها و دیدنیها بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضاً شبهات و اشکالاتی را در ذهن پدید می‌آورد. اما آیا حقیقت زیارت همین است؟!

در بسیاری از موارد، انسان‌ها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کار بستن آگاهی‌ها در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیش‌بینی نشده‌ای روبرو می‌شوند. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه‌هاي دين بي‌بهره‌ايم؟عدم شناخت صحيح از مفاهيم ديني و معرفتي، يكي از مهم‌ترين پاسخ‌هاست.

«زيارت» يك موضوع مستقل و منفرد در گوشه اي از زندگي نيست.بلكه يك سيستم[1]فكري و رفتاري است كه آثار و اهداف تعيين شده اي را دنبال مي كند. براي درك حقيقت«زيارت» و كسب نگرش مطلوب نسبت به آن بايد سيستمي بودن ،هدفمند بودن و تأثير آن دركيفيت زندگي را با استفاده از روش آموزش خلّاق و مولّد به دست آورد. از همين رو«كارگاه آموزشي و نگرشي ديگر به زيارت» با هدف ارائه تبيين صحيح از حقيقت «زيارت»و تشريح سيستماتيك بودن آن در قالب روش آموزشي كارگاهي[2]توسط «موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام» تهيه شده و هم اكنون در اختيارشما عزيزان مي باشد.

محتوای کارگاه:

براي شناخت يك موضوع به شكل منطقي وسيستمي، ابتداء بايد هدف كلي آن بررسي شود. سپس نقطة شروع فعاليت سيستم تعيين شده و در قدم بعد مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت و پردازشي كه در سيستم رخ مي‌دهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهكارهاي عملياتي سيستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحران‌زا و خطرآفرين آن مشخص ‌شود. در آخرين قدم نيز خروجي و محصول سيستم موردبررسي قرار ‌گيرد. بر اين اساس،‌ هر كارگاه آموزشي از شش مرحله تشکيل ‌شده است: تعيين هدف، نقطۀ شروع، نقطۀ مركزي، برنامۀ حركت، نقاط بحران و نقطۀ مقصد. عناوين هريک از اين مراحل،‌ در اين کارگاه نيز عبارتند از:

زیارت، نیروی خداجویی (هدف)

تنظیم زندگی (نقطۀ شروع)

مدیریت قلب (نقطۀ مرکزی)

ولایت‌مداری (برنامۀ حرکت)

خطرها در مسیر (نقاط بحران)

خدائی شدن (نقطۀ مقصد)


درخواست آموزش کارگاه​   ​سفارش محصول


[1] سيستم به ساده‌ترين وكوتاه‌ترين بيان يعني: مجموعه‌اي از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.

[2] به‌منظور كسب آگاهي بيشتر از راهبردها و راهكارهاي اين روش تحقيقي و آموزشي، به دو كتاب «راهنماي تحقيق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستي» و «راهنماي تدريس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزي» تأليف حجة‌الاسلام و المسلمين واسطي مراجعه كنيد.


 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir