ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
شنبه 23 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > معرفی کارگاه های آموزشی نگرشی دیگر > کارگاه نگرشی دیگر به حج و عمره

نگرشی دیگر به حج و عمره

بسم الله الرحمن الرحیم

کارگاه آموزشی

«نگرشی دیگر به حج و عمره»

مقدمه:

سخن از سفر«حج و عمره» و «نگرشی دیگر» به آن است.  حج، مجموعه فعاليت‌هاي حساب‌شده‌اي است كه داراي نظام وسيستم كاملا مشخص است و آثار و اهداف تعيين شده‌اي را دنبال مي‌كند؛ زائر بايد خودرا از نقطه  شروع به نقطه پايان برساند و به نتايج مورد نظر برسد؛ 

كارگاه‌هاي آموزشي‌اي در اين مجموعه آماده‌سازي شده است تازائران گرامي بتوانند نگرشي كلان نسبت به حج را تجربه كنند و رابطه حج و زندگي راعميق‌تر به‌دست آورند.

در هر يك از كارگاه‌ها مراجعه‌كننده، هنگام شروع كارگاه، برگه‌اي حاوي يك سوال را دريافت مي‌كند و توسط استادِ كارگاه توضيحات كوتاهي را راجع به سوال و هدف آن مي‌شنود؛ سپس با استفاده از تفكرِ خود به سوال پاسخ مي‌دهد. پس از اتمام زمان تفكر، پاسخ پيشنهاديِ از قبل تهيه شدة كارگاه در اختيار مراجعه‌كننده قرار مي‌گيردتا با پاسخ خود مقايسه كند و نتيجه نهاييِ به‌دست آمده را در يك جمله بنويسيد. دراين برگه منابع مطالعاتي براي بررسي بيشتر نيز معرفي شده‌اند.

در بسیاری از موارد، انسان‌ها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کار بستن آگاهی‌ها در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیش‌بینی نشده‌ای روبرو می‌شوند. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه‌هاي دين بي‌بهره‌ايم؟عدم شناخت صحيح از مفاهيم ديني و معرفتي، يكي از مهم‌ترين پاسخ‌هاست.

«حج و عمره» يك موضوع مستقل و منفرد در گوشه اي از زندگي نيست.بلكه يك سيستم[1]فكري و رفتاري است كه آثار و اهداف تعيين شده اي را دنبال مي كند. براي درك حقيقت«زيارت» و كسب نگرش مطلوب نسبت به آن بايد سيستمي بودن ،هدفمند بودن و تأثير آن دركيفيت زندگي را با استفاده از روش آموزش خلّاق و مولّد به دست آورد. از همين رو«كارگاه آموزشي و نگرشي ديگر به حج و عمره» با هدف ارائه تبيين صحيح از حقيقت «زيارت»و تشريح سيستمی بودن آن در قالب روش آموزشي كارگاهي[2]توسط «موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام» تهيه شده و هم اكنون در اختيارشما عزيزان مي باشد.

محتوای کارگاه:

براي شناخت يك موضوع به شكل منطقي وسيستمي، ابتداء بايد هدف كلي آن بررسي شود. سپس نقطة شروع فعاليت سيستم تعيين شده و در قدم بعد مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت و پردازشي كه در سيستم رخ مي‌دهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهكارهاي عملياتي سيستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحران‌زا و خطرآفرين آن مشخص ‌شود. در آخرين قدم نيز خروجي و محصول سيستم موردبررسي قرار ‌گيرد. بر اين اساس،‌ هر كارگاه آموزشي از شش مرحله تشکيل ‌شده است: تعيين هدف، نقطۀ شروع، نقطۀ مركزي، برنامۀ حركت، نقاط بحران و نقطۀ مقصد. عناوين هريک از اين مراحل،‌ در اين کارگاه نيز عبارتند از:

حج و عمره، نیروی خداجویی (هدف)

تنظیم زندگی (نقطۀ شروع)

مدیریت قلب (نقطۀ مرکزی)

ولایت‌مداری (برنامۀ حرکت)

خطرها در مسیر (نقاط بحران)

خدائی شدن (نقطۀ مقصد)


درخواست آموزش کارگاه​   ​سفارش محصول


[1] سيستم به ساده‌ترين وكوتاه‌ترين بيان يعني: مجموعه‌اي از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.

[2] به‌منظور كسب آگاهي بيشتر از راهبردها و راهكارهاي اين روش تحقيقي و آموزشي، به دو كتاب «راهنماي تحقيق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستي» و «راهنماي تدريس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزي» تأليف حجة‌الاسلام و المسلمين واسطي مراجعه كنيد.


 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir