ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
پنجشنبه 21 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > معرفی کارگاه های آموزشی نگرشی دیگر > کارگاه نگرشی دیگر به حجاب

کارگاه نگرشی دیگر به حجاب

هوالعلیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کارگاه آموزشی

«نگرشی دیگر به حجاب»

مقدمه:

سخن از «حجاب» و «نگرشی دیگر» به آنست. بسیار شنده و خوانده‌ایم که: حجاب مصونیت است، نه محدودیت. همچنین برایمان اتفاق افتاده است که صرفاً شکل خاصی از پوشش را به عنوان حجاب دیده و شناخته‌ایم. شنیدن، خواندن، دیدن و شناختنی که بینش و نگرش ما را رقم زده و بعضاً شبهات و اشکالاتی را در ذهن پدید می‌آورد. اما آیا حقیقت حجاب همین است؟!

 در بسیاری از موارد، انسان‌ها درکی صحیح و کامل از موضوعات نداشته و به همین دلیل، در عمل و عینیت زندگی، با مشکلات عدیده و پیش‌بینی نشده‌ای روبرو می‌شوند. مهم‌ترین این مشکلات، کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کاربستن آگاهی‌هاست. به راستی چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نبوده و از شیرینی طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه‌های دین بی‌بهره‌ایم؟ جواب در عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی و فقدان نگرش مطلوب به موضوعات وحیانی است.

«حجاب» يك موضوع مستقل و منفرد در گوشه اي از زندگي نيست.بلكه يك سيستم[1]فكري و رفتاري است كه آثار و اهداف تعيين شده اي را دنبال مي كند. براي درك حقيقت«حجاب» و كسب نگرش مطلوب نسبت به آن بايد سيستمي بودن ،هدفمند بودن و تأثير آن دركيفيت زندگي را با استفاده از روش آموزش خلّاق و مولّد به دست آورد. از همين رو«كارگاه آموزشي و نگرشي ديگر به حجاب» با هدف ارائه تبيين صحيح از حقيقت «حجاب»و تشريح سيستماتيك بودن آن در قالب روش آموزشي كارگاهي[2]توسط «موسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام» تهيه شده و هم اكنون در اختيارشما عزيزان مي باشد.

محتوای کارگاه:

براي شناخت يك موضوع به شكل منطقي وسيستمي، ابتداء بايد هدف كلي آن بررسي شود. سپس نقطة شروع فعاليت سيستم تعيين شده و در قدم بعد مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت و پردازشي كه در سيستم رخ مي‌دهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهكارهاي عملياتي سيستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحران‌زا و خطرآفرين آن مشخص ‌شود. در آخرين قدم نيز خروجي و محصول سيستم موردبررسي قرار ‌گيرد. بر اين اساس،‌ هر كارگاه آموزشي از شش مرحله تشکيل ‌شده است: تعيين هدف، نقطۀ شروع، نقطۀ مركزي، برنامۀ حركت، نقاط بحران و نقطۀ مقصد. عناوين هريک از اين مراحل،‌ در اين کارگاه نيز عبارتند از:

حجاب، رمز موفقیت (تعیین هدف)

هویت زن (نقطۀ شروع)

مدیریت احساس (نقطۀ مرکزی)

تصمیم‌گیری شبکه‌ای (برنامۀ حرکت)

خطرها در مسیر (نقاط بحران)

زن کامل، برتر و موفق (نقطۀ مقصد)

 ​درخواست آموزش کارگاه سفارش محصول 


پاورقی


[1] سيستم به ساده‌ترين وكوتاه‌ترين بيان يعني: مجموعه‌اي از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.

[2] به‌منظور كسب آگاهي بيشتر از راهبردها و راهكارهاي اين روش تحقيقي و آموزشي، به دو كتاب «راهنماي تحقيق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستي» و «راهنماي تدريس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزي» تأليف حجة‌الاسلام و المسلمين واسطي مراجعه كنيد.

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir