ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
پنجشنبه 21 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > معرفی کارگاه های آموزشی نگرشی دیگر > کارگاه نگرشی دیگر به امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر

نگرشی دیگر به امر به معروف و نهی از منکر

هوالعلیم


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمين و الصلاة علي سيدنا محمد و آله الطاهرين و اللعنة علي أعدائهم أجمعين

 

کارگاه آموزشی

«نگرشی دیگر به امر به معروف و نهی از منکر»

مقدمه:

سخن از «امر به معروف و نهی از منکر» و «نگرشي ديگر» به آن است. بسيار شنيده‌ و خوانده‌ايم كه: «امر به معروف و نهي از منكر، از واجبات مهم و جزء فروع دين است». همچنين ممكن است اقداماتي را نيز به‌عنوان امر به معروف و نهي از منكر، از مأموران ويژه يا افراد عادي ديده‌ باشيم. شنيدن، خواندن و ديدني كه بينش و نگرش ما را رقم ‌زده و بعضاً،شبهات و اشكالاتي را نيز در ذهن پديد مي‌آورد. اما آيا حقيقت امر به معروف ونهي از منكر همين است؟!

در بسياري از موارد، انسان‌ها به‌دليل كاربردي نبودن شناخت و ناتواني در به‌كاربستن آگاهي‌ها، در عمل و عينیت زندگي، با مشكلات عديده و پيش‌بيني‌نشده‌اي روبرو مي‌شوند. به‌راستي چرا قادر به استفاده از معلومات خود در زندگي نبوده و از شيريني طعم عمل آگاهانه و عالمانه به آموزه‌هاي دين بي‌بهره‌ايم؟ جواب در عدم شناخت صحيح ازمفاهيم ديني و معرفتي است.

امر به معروف و نهی از منکر يك موضوع مستقل و منفرد در گوشه‌اي از زندگي نيست. بلكه يك سيستم[1]روحي، فكري و رفتاري است كه آثار و اهداف تعيين‌شده‌اي را دنبال مي‌كند. براي درك حقيقت امر به معروف و نهی از منکر و كسب نگرش مطلوب نسبت به آن، بايد سيستمي‌‌بودن، هدفمند‌بودن و تأثير آن در كيفيت زندگي را با استفاده از روش آموزشي خلاق و فعال به‌دست آورد. از همين رو، «كارگاه آموزشي نگرشي ديگر به امر به معروف و نهی از منکر»، با هدف ارائه تبييني صحيح از حقيقت امر به معروف و نهی از منکر و تشريح سيستمي بودن آن، در قالب روش آموزش كارگاهي[2]، توسط «مؤسسه مطالعات راهبردي علوم و معارف اسلام» تدوين شده و هم‌اكنون در اختيار شما عزيزان مي‌باشد.

محتوای کارگاه:

براي شناخت يك موضوع به شكل منطقي وسيستمي، ابتداء بايد هدف كلي آن بررسي شود. سپس نقطة شروع فعاليت سيستم تعيين شده و در قدم بعد مهم‌ترين و اساسي‌ترين فعاليت و پردازشي كه در سيستم رخ مي‌دهد معلوم گردد. در ادامه، راهبردها و راهكارهاي عملياتي سيستم مورد توجه قرار گرفته و نقاط بحران‌زا و خطرآفرين آن مشخص ‌شود. در آخرين قدم نيز خروجي و محصول سيستم موردبررسي قرار ‌گيرد. بر اين اساس،‌ هر كارگاه آموزشي از شش مرحله تشکيل ‌شده است: تعيين هدف، نقطۀ شروع، نقطۀ مركزي، برنامۀ حركت، نقاط بحران و نقطۀ مقصد. عناوين هريک از اين مراحل،‌ در اين کارگاه نيز عبارتند از:


​درخواست آموزش کارگاه سفارش محصول

پاورقی


[1] سيستم به ساده‌ترين و كوتاه‌ترين بيان يعني: مجموعه‌اي از اجزاء هدفمند و مرتبط با هم.

[2] به‌منظور كسب آگاهي بيشتر از راهبردها و راهكارهاي اين روش تحقيقي و آموزشي، به دو كتاب «راهنماي تحقيق با اقتباس از نگرش اسلام به علم و هستي» و «راهنماي تدريس با اقتباس از نگرش اسلام به علم و علم‌آموزي» تأليف حجة‌الاسلام و المسلمين حاج شيخ عبدالحميد واسطي مراجعه نماييد.

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir