ویرایش یک NGO سازمان مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر دولتی، غیر انتفاعی- با هویت حوزوی- تاسیس سال 1428/1386/2007
 
شنبه 23 آذر 1398
  Islamic Strategic Studies Institute  = www.isin.ir
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
 
   

 شما اینجا هستید : محصولات موسسه  > بسته های آموزشی موسسه > طرح دفترچه های تمرین مهارت محور دروس حوزوی

طرح تدوین دفترچه‌های تمرین مهارت‌محور برای دروس حوزوی

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع بحث: « توصیف ایده تالیف دفترچه تمرین‌های مهارتی برای دروس حوزوی » 

مساله بحث: کاربرد هر یک از دروس حوزوی در چه مسائلی خود را نشان می‌دهد و چگونه می‌توان از اطلاعات درس‌ها،‌برای حل مسائل صحنه زندگی استفاده کرد؟ 

فرضیه بحث: (این بحث، از طرح‌های آتی موسسه است)

1.  علم نافع ، علم موجّه است و مواجه با علوم به‌صورتی‌که فقط معادلات و محاسبات ذهنی باشند و هیچ تاثیری در عمل در هیچیک‌ از حیطه‌های زندگی ایجاد نکنند، مردود است.

2. آموزش، در صورتی تحقق می‌یابد که یادگیری حاصل شود و شاخص تحقق یادگیری، توانایی استفاده از اطلاعات در حل مسائل است.

3. آموزشی آموزش اثربخش است که بتواند قدرت «تعمیم» در فراگیر ایجاد کند. (یعنی فراگیر بتواند از نمونه‌هایی که در درس حل کرده است قاعده را برای حل مسائل مشابه استخراج کند و پیاده‌سازی نماید.

4. تمرینات متناسب با اهداف آموزشی تنظیم می‌شوند بنابراین پیشنهاد می‌گردد تمرینات هر یک از علوم و دروس حوزوی براساس راهبردهای زیر طراحی شوند:

حداقل لازم در منطق:

بتواند گفتارها را به قالب‌هاي منطقي تبديل كند و برهان يا مغالطه را استخراج نمايد.

حداقل لازم در روش تحقيق:

بتواند مقاله‌اي علمي براساس ضوابط يك تحقيق معيار بنويسيد.

حداقل لازم در ادبيات

بتواند كلام خداوند را ترجمه كند به‌گونه‌اي كه مخاطب علاوه بر تصور معاني، حسّ موجود درعبارات را لمس كند.

حداقل لازم در دين‌شناسي:

بتواند دين را به‌گونه‌اي معرفي كند كه مخاطب علاقمند به زندگي براساس نظرات دين شود.

حداقل لازم در تفسير:

بتواند وقتي موضوعي مطرح مي‌شود، آيات راجع به آن موضوع را به‌سرعت بازيابي كند و

پيام خداوند در آن آيات را به‌گونه‌اي توضيح دهد كه مخاطب بتواند در زندگي به‌كار ببرد.

حداقل لازم در حديث:

بتواند احاديث معتبربراي انتقال نظر دين به مخاطب ارائه كند

به‌گونه‌اي كه مخاطب بتواند در زندگي به‌كار ببرد.

حداقل لازم در تاريخ:

بتواند حقايق تاريخي را به‌گونه‌اي كشف كند كه براي ايجاد تغيير در آينده بهره‌برداري شود.

حداقل لازم در فقه:

بتواند قوانين خاص درهر موضوعي را از منابع فتوايي استخراج نمايد و

برتري و كارآمدي اين قوانين را بر قوانين رقيب، عقلاً اثبات كند.

حداقل لازم در فلسفه:

بتواند شبكه هستي ونگرش دين به هستي را با استناد به برهان ترسيم كند.

حداقل لازم در كلام:

بتواند نگرش دين نسبتبه هستي را با استناد به گزاره‌هاي دين ترسيم كند و

برتري اين نگرش برموارد رقيب را با استدلال عقلي ارائه نمايد.

حداقل لازم در عرفان:

بتواند امكان رسيدن به شهود خداوند، كيفيت اين شهود و مراحل آن را تبيين كند.

حداقل لازم در اخلاق

بتواند فرهنگ اسلام را در موضوعات و جوانب مختلف زندگي با فرهنگ‌هاي رقيب مقايسه كند.


نمونه از تمرین‌های مهارت‌محور و کاربردی: (از کتاب شرح لمعه / کتاب النکاح:)

1-  شارع نسبت به موضوعات مختلف توجه و حساسيت يكنواخت نداشته است بلكه به حسب درصد اهميت وتاثير هر موضوع در زندگي فردي وجمعي، حساسيت خاصي را ابراز كرده است .  برنامه‌هاي  يك فردمسلمان و يك جامعه اسلامي بايد با مقدار اهميت وحساسيتي كه شارع نسبت به موضوعات به خرج داده است هماهنگ باشد  .ضريب حساسيت شارع در هرموضوعي از طرز بيان او در باره آن موضوع بدست مي آيد. يك آيه و يك روايت را كه بيانگر ميزان توجه وحساسيت شارع نسبت به نكاح است  بنويسيد.  

2-  روايت زير را دقيقا ترجمه كنيد و توصيه اي را كه براساس آن به يك جوان مسلمان داريد بنويسيد: " انكحوا الاكفاءوانكحوا فيهم واختاروا لنطفكم "  

3-  در پاسخ به سوال زير كه معمولا از طرف مردم مطرح مي شود چه مي گوييد؟ 

حكم نگاه به نامحرم فاميل چيست؟ ( جوانب مختلف آنرا از هر دو طرف بنويسيد)              

4-  شمارا براي عقد كردن دعوت مي كنند ، در مجلس عقد حاضر مي شويد ، داماد و عروس  هر كدام با عده اي نشسته اند، چشم همه به شمااست تا شروع كنيد، چكار ميكنيد؟ قدم به قدم شرايط لازم در عقد تا اتمام عقد و خواندن صيغه عقد را بنويسيد. 

5-  با استفاده از عبارت" النكاح متعلق به الاشخاص  لا الاموال "به شبهه خريد وفروش بودن مجلس تعيين مهريه پاسخ دهيد.  

6-  به كسي وكالت داده شد تا عروس يا دامادي پيدا كند وبراي موكل عقد نمايد، آيا هرتصميمي وهر كاري كه وكيل انجام دهد لازم الاجراء خواهد بود؟  

7-  دوبرادر با خانواده هايشان در يك مجموعه زندگي مي كنند و  رفت وآمد زياد با يكديگر دارند  و از جهت محرم نامحرمي به مشقت افتاده‌اند، به شما مراجعه ميكنند و راهي براي محرم شدن ميخواهند؛ چه راهنمایی به آنها می‌توانید داشته باشید؟

مباحث و مفاهیم کلیدی مرتبط به این بحث: 

علوم حوزوی ، آموزش کاربردی، آموزش اثربخش، آموزش مهارت‌محور، علم نافع

 

 

مشهد مقدس - چهارراه زرّینه - خیابان شهید محسن کاشانی - کاشانی۲۵ - تلفن05132285800 info@isin.ir